سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/ نخستین بار در شمالغرب کشور:

بهره برداری از نیروگاه هیبریدی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی برای نخستین بار در شمالغرب کشور

در آیینی با حضور معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی کشور، برای نخستین بار در شمالغرب و برای دومین بار در سطح کشور، نیروگاه هیبریدی 32 کیلو واتی شهدای جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی در مرکز درمان ناباروری آذربایجان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی کشور در این آیین با اشاره به مزیت های ویژه نیروگاه های هیبریدی گفت: این فناوری در نوع خود ممتاز بوده و موجب کاهش قیمت تولید برق می شود.

سعید قاضی مغربی خاطر نشان کرد: نیرو گاه های هیبریدی باب جدیدی را باز کرده و موجب بروز نوعی نشاط و شادابی خاص در بین قشر جوان تحصیل کرده ، کارگران جویای کار و کسانی که منتظر رسیدن انرژی جدید و نورانی شدن خانه هایشان هستند شده است .

وی اظهار کرد: نیاز کشور به انرژی برق در سال های اخیر افزایش قابل ملاحظه ای داشته و سهم عمده ای از این نیازها مختص صنایع کشور است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در اکثر نقاط کشور ما، به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی می توان از این توربین ها برای تولید برق استفاده کرد چرا که این توربین ها با وزش نسیم دو و نیم متر بر ثانیه نیز کار می کنند و با استفاده از آنها می توانیم جوابگوی نیاز مصرف کننده باشیم .

وی یادآور شد: استفاده از این نیروگاه ها با توجه به شرایط سخت اغلب روستاه ها برای برق رسانی، مقرون به صرفه خواهد بود

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و ایرانی افزود: این نیروگاه توسط نیروهای جهاد گر داخل کشور ساخته شده و ما نیز تمام تلاش خود را برای ادامه و پیشرفت این اقدام به کار خواهم بست.

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: استفاده از نیروگاه های هیبریدی در جزیره خارک به انجام رسیده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در فرودگاه مهر آباد و فرودگاه امام (ره) نیز این نیروگاه ها را نصب کرده و سیستم برق رسانی در مجتمع های بزرگ را فراهم خواهیم ساخت.

مجری این طرح نیز در خصوص ویژگی های این نیروگاه ها گفت: نیروگاه هیبریدی برای نخستین بار در سطح کشور توسط جهاددانشگاهی واحد استان اجرا و در جزیره خارک نصب شده و برای دومین بار در مرکز درمان ناباروری آذربایجان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

محمدرضا بدلی افشرد افزود: در نیروگاه هیبریدی از ترکیب باد و نور خورشید برای تولید برق استفاده می شود که با توجه به وضعیت جوی تبریز که معمولا یا آفتابی و یا بادی است این نوع نیروگاه بهترین موارد استفاده را می تواند داشته باشد.

وی اضافه کرد: این نیروگاه برق مورد نیاز مجموعه سه طبقه ای مرکز درمان ناباروری آذربایجان را تامین می کند و ظرفیت تولید روزانه 32 تا 50 کیلووات ساعت برق را دارد .

وی بومی سازی 100 در صدی این پروژه را برنامه آتی جهاددانشگاهی واحد استان عنوان کرد و گفت: در حال نمونه سازی کنترل شارژ و توربین بادی در این مرکز هستیم که با به تولید انبوه رساندن آنها این نیروگاه ها به شکل کاملا بومی در می آیند.

وی افزود: با توجه به اینکه کارهای تحقیقاتی لازم در خصوص این نیروگاه ها صورت گرفته از این به بعد می توانیم چنین کارهایی را در عرض سه ماه به پایان برسانیم.

وی همچنین از ایجاد سیستم مانیتورینگ و کنترل از راه دور و اعمال روش های جدید جهت افزایش بهره وری از نور خورشید در این نیروگاه ها را از برنامه های آتی جهاددانشگاهی واحد استان عنوان کرد. /ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.