سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

برای ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان با اوقاف هماهنگی نشد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با انتقاد از میراث فرهنگی در هماهنگ نکردن برگزاری جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان در یونسکو با این اداره کل گفت: مساجد طبق قانون و نظر رهبر انقلاب موقوفه محسوب می‌شوند و متولی آنها اوقاف است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان حجت‌الاسلام و المسلمین حسین اژدری با تبریک ثبت مسجد جامع اصفهان در یونسکو به مردم استان با اشاره به اینکه آشنایی مردم جهان با آثار اصیل فرهنگی ایران که نشات گرفته از اسلام و تشیع است، مهم‌تر از ثبت مسجد جامع در یونسکو است، افزود: برای اینکه مسجد جامع اصفهان در یونسکو ثبت شود، زحمات زیادی از سوی مسئولان به ویژه استاندار اصفهان کشیده شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه این اداره برای این ثبت جهانی زحمات زیادی کشیده است، تصریح کرد: برگزاری جلسات متعدد، آزادسازی اطراف مسجد جامع، زیباسازی مسجد و بنای قدیمی آن از مهم‌ترین اقدامات اداره اوقاف اصفهان برای ثبت در یونسکو است.

وی وجود مقبره علامه مجلسی در کنار این مسجد را سبب ایجاد روح‌ معنوی به مسجد جامع عنوان کرد و ادامه داد: کارشناسانی که از سوی یونسکو برای ثبت مسجد جامع به اصفهان آمده بودند، روح معنوی این مکان را بسیار جالب توجه می‌دانستند.

اژدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مساجد موقوفه و تابع قانون وقف هستند، بیان داشت: موقوفه بودن مساجد هم در قانون و هم در کلام رهبر معظم انقلاب بیان شده است.

وی با انتقاد از میراث فرهنگی گفت: جا داشت که میراث فرهنگی استان اصفهان برای برگزاری مراسم جشن ثبت جهانی مسجد جامع در یونسکو، هماهنگی با اوقاف که متولی مسجد جامع است، انجام می‌داد و حداقل جلساتی در این زمینه با اوقاف برگزار می‌کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: پیش از هر چیزی، ابتدا این مکان مسجد بوده و احکام مساجد بر این مکان مترتب است و سپس به سبب قدمت زمانی که ساختمان مسجد دارد، به میراث فرهنگی نیز تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید احترام خاصی به مسجد بودن این بنا داشته باشیم و سپس به بحث میراثی بودن آن بپردازیم، تاکید کرد: با توجه به تلاش‌هایی که اوقاف برای ثبت مسجد جامع انجام داد، بی مهری از سوی میراث فرهنگی به این اداره انجام گرفت و هیچ هماهنگی برای برگزاری مراسم ثبت جهانی با اوقاف انجام نشد.

اژدری اظهار کرد: با این حال معتقدم که آنچه سبب شد تا این مسجد ثبت جهانی شود ابتدا تلاش‌های استاندار محترم و اداره کل اوقاف استان اصفهان و بعد میراث فرهنگی استان اصفهان بود.

وی اضافه کرد: امیدواریم در آینده نیز مساجد و مراکز مهم و قدیمی فرهنگی اصفهان را نیز ثبت جهانی کنیم./س

برچسب ها: اصفهان ، ثبت ، جهانی ، مسجد ، جامع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.