سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمايت مطلق از اسرائيل، جزء تغييرناپذير سياست خارجي آمريکا

الرياض نوشت: در سياست آمريکا همه چيز جز حمايت مطلق از رژيم صهيونيستي تغيير کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه عربستاني در پايگاه اينترنتي امروز خود در مقاله اي با عنوان "رياست جمهوري آمريکا و اسرائيل" به قلم عبدالله بن بخيت نوشت: زماني که انتخابات رياست جمهوري آمريکا را دنبال مي کنم، مانند اين است که يک بازي حساس را بين دو تيم فوتبال اسرائيلي دنبال مي کنم. من عاشق فوتبال هستم اما نمي توانم از هيچ يک از دو تيم حمايت کنم.

در مناظره اخير ميان دو نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا، هر دو نامزد در همه چيز با يکديگر اختلاف نظر داشتند جز مسئله اسرائيل. در سياست آمريکا همه چيز تغيير کرده است جز حمايت مطلق از اسرائيل.

تنها چيزي که نامزد رياست جمهوري آمريکا مي تواند به اسرائيل بگويد اين است که قصد دارد مردم فلسطين و چه بسا همه ملت هاي عرب را از صحنه پاک کند. پرسشي که مدام مطرح مي کنيم، اين است که چه اتفاقي افتاده است؟ چرا آمريکايي ها براي جلب رضايت اسرائيل با يکديگر رقابت مي کنند.

به تازگي کتابي را با عنوان «لابي اسرائيل و سياست خارجي آمريکا» به قلم جان ميرشيمير و استفان والت مطالعه کردم. اين کتاب براي من و بسياري از خوانندگان نقطه عطفي مهم در درک رابطه اسرائيل و آمريکا بود.

محدود کردن لابي اسرائيل به گروهها، سازمانها و يا افراد مشخص بسيار دشوار است زيرا ريشه قدرت آن نداشتن يک مرجع واحد است.

اسرائيل به کمک اين لابي به کمک هايي دست مي يابد که قابل تصور نيستند. در سال دو هزار و پنج کمک هاي آمريکا به اسرائيل از صد و پنجاه ميليارد دلار فراتر رفت. بيشتر اين کمک ها بلاعوض هستند. البته اين همه کمک ها نيست؛ زيرا به عنوان نمونه کمک به مصر يا اردن هم در اصل کمک به اسرائيل است؛ زيرا شرط دريافت آن صلح با اسرائيل است.

دو نويسنده اين کتاب کمک ها به اسرائيل را با کمک ها به کشورهاي دوست فقير مقايسه مي کنند. هر اسرائيلي مقيم آمريکا سالانه پانصد دلار دريافت مي کند. اين درحاليست که هر مصري بيست دلار و هر پاکستاني پنج دلار دريافت مي کند.

اين کتاب مملو از اطلاعات مهم درمورد سلطه اسرائيل بر سمتهاي کليدي قدرت در آمريکا است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.