سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد /

شناسایی نوع جدید آلرژنی در مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پژوهشگران مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین بار در کشور موفق به شناسایی آلرژنی جدید از گرده گیاه تاج خروس شدند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، عضو مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح اظهار کرد : آلرژی به گرده گیاه تاج خروس وحشی Amaranthus retroflexus (Ama r2) با شیوع 68 درصدی یکی از علل شایع آلرژی تنفسی در بیماران آلرژیک منطقه خراسان به شمار می رود.

دکتر عبدالرضا وارسته با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات به عمل آمده تا کنون پژوهش در زمینه شناسایی پروتئین مسئول آلرژی زایی این گرده در مراکز تحقیقاتی دنیا انجام نشده است خاطر نشان کرد :به منظور شناسایی و تعیین هویت آلرژن های این گیاه بر اساس تحقیقی که در این مرکز انجام شد با استفاده از سرم افراد مبتلا به آلرژی ، آلرژن گرده این گیاه برای نخستین بار شناسایی و به عنوان یک آلرژن جدید در بانک جهانی آلرژن ها با نام Ama r2 معرفی شد .

استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک خصوصیات اتصالی آلرژن نوترکیب به دست آمد و در بیماران حساس در مقایسه با آلرژن طبیعی استخراج شده از گرد گیاه مورد بررسی قرار گرفت اظهار داشت : بر اساس این بررسی قدرت اتصالی آلرژن نوترکیب تولید شده کاملا مشابه با فرم طبیعی این آلرژن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : این یافته نشان میدهد که این آلرژن نوترکیب می تواند در تشخیص مولکولی، مطالعات پژوهشی آتی و حتی درمان آلرژی مورد استفاده قرار گیرد.

وارسته تصریح کرد : نتایج این بررسی در مجله بین المللی Allergology International با عنوانIdentification of a new allergen from Amaranthus retroflexus pollen, Ama r2 به چاپ رسیده است .

وی در خصوص علل افزایش ابتلا به آلرژی و بیماری های وابسته به آن در جامعه بیان کرد: با توسعه جوامع بشری و تغییر سبک زندگی مردم ابتلا به آلرژی نیز افزایش پیدا کرده است و بر اساس تحقیقات انجام شده در مشهد در حال حاضر 20 تا 24 درصد مردم مبتلا به آلرژی هستند که این میزان تا 20 سال آینده به 30 درصد افزایش می یابد .

وارسته تصریح کرد : در فرضیه بهداشت ، ماشینی شدن جوامع از یک طرف و کاهش عوامل عفونی از طرف دیگر موجب کاهش مشغله سیستم ایمنی بدن و در نتیجه ابتلا به آلرژی می شود./ع

برچسب ها: شناسایی ، جدید ، آلرژنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.