سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نرخ ارز تأثير در اهداف هدفمندسازي يارانه ها ندارد

وزير امور اقتصادي و دارايي نوسان هاي نرخ ارز را فاقد تأثير در اهداف و دستاوردهاي اجراي هدفمندسازي يارانه ها در داخل كشور ارزيابي كرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه اخبار اقتصاد و دارايي (شادا)، سيدشمس الدين حسيني درباره اين که  " آيا نوسان نرخ ارز، تأثير منفي بر اهداف طرح هدفمندي يارانه ها گذاشته است يا خير؟" اظهار داشت: اگر منظورمان مقايسه قيمت هاي نسبي حامل هاي انرژي و كالاهاي مشمول طرح باشد، اثار مثبت طرح، همچنان به قوت خود باقي است، اما اگر منظور مقايسه شكاف قيمتي حامل هاي انرژي در مقايسه با نرخ هاي خارج از كشور باشد، با اتفاقات رخ داده در حوزه ارز، پديده قاچاق ارز با درصد بيشتري در خصوص نفت و گاز و با درصد كمتري در خصوص بنزين مجدداً شكل گرفته است.

وزير اقتصاد درباره مرکز مبادلات ارزي نيز گفت: در نظر داريم، عملكرد مركز را بررسي و بازبيني کنيم و اگر لازم باشد، در تركيب ثبت سفارش ها و نحوه پيوستن اولويت هاي جديد، مديريت بهتري اعمال خواهد شد.

حسيني درباره نيازها و مشكلات مبادلات ارزي كشور به سبب تحريم ها اظهار داشت: بايد به تدريج الگوي تجاري ما با الگوهاي ارزي تطابق پيدا كند و تلاش كنيم نيازهاي وارداتي را از كشورهاي مقصد صادرات نفتي و غيرنفتي كشور تأمين كنيم.

وي افزود: البته تجار ايراني براي سهولت كار و حسب عادت، بيشتر تمايل دارند همانجايي كه قبلاً فعاليت مي كرده اند ثبت سفارش كنند كه اين امر نياز به نقل و انتقال را بالا مي برد و اين رويه با توجه به دشواري هاي ناشي از تحريم بر سر راه تبديل اسعار و نقل و انتقال ارز، بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد و مديريت شود.

وزير اقتصاد گفت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده است در مديريت ثبت سفارشات به مكان و مبادي ارزي كشورهاي مورد نظر هم توجه كند.

وي تصريح كرد: در حال حاضر مشكل كمبود ارز نداريم، بلكه موضوع، دشواري و هزينه زياد نقل و انتقال نقدينگي است و  تلاش خواهيم كرد مطابق تغييرات ايجاد شده در مقاصد صادراتي كشور، مقاصد وارداتي را هم با آنها تطبيق دهيم.

وزير اقتصاد همچنين از تغيير و تجديد نظر در شركاي تجاري ايران در اتحاديه اروپا به خاطر تحريم ها و جايگزيني آنها با شركاي جديد مانند تركيه و ديگر كشورها در شرق دنيا خبر داد.

حسيني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه دولت محاسبه دقيقي از ميزان پول هاي واريز شده مردم به جيب دلالان ارزي در نوسان هاي نرخ ارز ندارد، تأكيد كرد: اما كاهش ارزش پول ملي در مقابل ارزهاي خارجي، قطعاً تعمدي نبوده است و براي احياي ارزش پول ملي تلاش مي کينم./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.