سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضعیت نیویورک، شبه جنگی است

منابع خبری از نیویورک گزارش دادند وضعیت شهر نیویورک شبه جنگی است و مردم برای تهیه مواد غذایی و لوازم مورد نیاز به فروشگاه ها هجوم کرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، با عبور توفان سهمگین سندی از سواحل شرقی آمریکا، میلیون‌ها نفر در این مناطق بدون برق هستند و شمار قربانیان افزایش یافته و خیابان‌ها به رودخانه شباهت پیدا کرده‌اند.

 

سایت رادیو فردا(Radio Farda) در این زمینه نوشت: «در حالی که عملیات نجات‌ و جستجو در مناطق توفان‌زده ادامه دارد شمار قربانیان در آمریکا به ۳۹ نفر افزایش پیدا کرده است. ​​مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان خسارات‌ها ارائه داد. در همین حال بسیاری از شهروندان آمریکایی‌ها که پیش از توفان به مناطق امن رفته بودند، از سرنوشت خانه و کاشانه خود اطلاعی ندارند.»

 

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش کرده است که بیش از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مناطق توفان‌زده بدون برق هستند.

 

برپایه گزارش‌های منتشر شده، شهر نیویورک به شدت از این توفان آسیب دیده و به متروی ۱۰۸ ساله این شهر خسارات عمده‌ای وارد آمده است. در برخی نقاط ملغمه‌ای از آب و آتش و باد شهروندان آمریکا را غافلگیر کرده است.

 

مایکل بلومبرگ شهردار نیویورک، روز سه‌شنبه  ۹‌ آبان گفت: «این توفانی ویرانگر بود. چه بسا بدترین توفانی که ما تا به حال دیده بودیم.»

 

کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی، نیز اوضاع ایالت خود را اینگونه توصیف کرد: «ورای آن چیزی بود که من تاکنون دیده بودم.»

 

​​گزارش‌ها حاکی از آن  است که بسیاری از قربانیان به دلیل شکستن درختان جان خود را از دست داده‌اند.  بیش از ۱۵ هزار پرواز لغو شده و  سه فرودگاه بزرگ نیویورک نیز همچنان تعطیل هستند. بیشتر پل‌‌ها و  تونل‌های نیویورک نیز بسته‌اند. توفان سندی که آن را ابرتوفان نیز خوانده‌اند، آب اقیانوس اطلس را تا ۴ متر  و ۲۷ سانتی‌متر در کرانه‌های شرقی آمریکا بالا آورد و منتهن جنوبی در نیویورک را در کام خود فرو برد. خیابان‌ها تبدیل به رودخانه شده و  خودروها در آب شناور بودند. شهردار نیویورک در ساعت شش بعداز ظهر  سه‌شنبه به وقت محلی آدرسی در فیس‌بوک برای  ثبت‌نام داوطلبان معرفی کرد.

 

سایت دویچه وله(DW) در مورد وضعیت ایالت های آمریکا نوشت: «وضعیت در کلان‌شهر نیویورک فاجعه‌بار گزارش شده و بخش‌های بزرگی از شهر را آب گرفته است. صدها هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. ۷۵۰ هزار نفر از برق یا وسیله گرمایی محروم شده‌اند.  شهر در تاریکی فرو رفته است. بازگشت به زندگی عادی مدتها طول خواهد کشید. بنا بر گزارش‌ها وضع ایالت نیوجرسی از همه بدتر است. فرماندار نیوجرسی از "خسارات غیرقابل تصور" سخن گفته است. در این ایالت دو و نیم میلیون نفر بدون برق مانده‌اند. در ایالت نیویورک ۲ میلیون نفر در تاریکی نشسته‌اند و در پنسیلوانیا ۱،۳ میلیون نفر. جریان‌هایی از طوفان غول‌آسای سندی در بخش‌هایی از ویرجینیای غربی به بارش شدید برف منجر شده است. به ۲۰۵ هزار نفر سکنه این منطقه که بدون برق به سر می‌برند، به خاطر احتمال درگرفتن کولاک هشدار داده شده است.»

 

​​موسسه آی‌اچ‌اس گلوبال تخمین زده که این توفان نزدیک ۲۰ میلیارد دلار خسارت به دارایی‌ها و از ۱۰ تا ۳۰ میلیارد دلار خسارت به شرکت‌ها و مشاغل بزند که بدین ترتیب این توفان را در زمره مخرب‌ترین بلایای طبیعی آمریکا به ثبت خواهد رساند.

 

سایت یورونیوز(Euronews) تحت عنوان" کلان شهر نیویورک در مواجهه با توفان سندی آسیب پذیر نشان داد " نوشت: «طبق آخرین گزارشها دستکم سی و پنج نفر در آمریکا جان خود را از دست داده اند (حداقل هجده نفر در نیویورک) و عده بسیاری مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند. باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا وضعیت در دو ایالت نیوجرسی و نیویورک را فاجعه آمیز خوانده است، وضعیتی که راه را برای برخورداری سریع این ایالتها از کمک های دولت مرکزی باز می کند.»

 

باراک اوباما در مقر صلیب‌ سرخ به آمریکا‌یی‌ها هشدار داد که هنوز  توفان تمام نشده و خطر آبگرفتگی و قطعی برق وجود دارد. رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت هیچ بهانه‌ای برای کم‌کاری وجود ندارد و به فرماندار‌ها گفت که اگر پاسخ مناسب ​​نگرفته‌اید می‌توانید به «خود من در کاخ سفید» تلفن بزنید. میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان نیز برنامه‌های عادی انتخاباتی خود را متوقف کرد و در اوهایو  کارزار خود را به جمع‌‌آوری کمک برای توفان‌زدگان اختصاص داد.

 

سایت العربیه فارسی(Al Arabiya) نوشت: «توفان سندی که با سرعت بیش از 140 کیلومتر در ساعت مناطق شرقی آمریکا و کانادا را درنوردید دست کم 16کشته بر جای گذاشت. مقامات محلی در ولایت های نیویورک، نیوجرسی ، پنسیلوانیا، ویرجینیای غربی و کارولینای شمالی 12 نفر کشته شدند و یک زن نیز در تورنتو جان خود را از دست داد. همچنین سه نفر دیگر در مناطق دیگر آمریکا کشته شدند. وی با اشاره به اینکه وسایل ارتباط عمومی از جمله اتوبوس ها ، مترو ، قطارها متوقف شده است تاکید کرد نمی تواند زمان ازسرگیری این خدمات را اعلام کند. سازمان هواشناسی آمریکا اعلام کرده بود این توفان سهمگین با سرعت 140 کیلومتر در ساعت ولایت های نزدیک به سواحل شرقی را درنوردید.»

 

منابع خبری از نیویورک گزارش دادند وضعیت شهر نیویورک شبه جنگی است و مردم برای تهیه مواد غذایی و لوازم مورد نیاز به فروشگاه ها هجوم کرده اند. روز گذشته مقامات نیویورک از 370 نفر از ساکنان سواحل شرقی خواستند پیش از رسیدن توفان، منازل خود را ترک کنند.
منبع: جام نیوز
برچسب ها: نیویورک ، طوفان ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.