سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر اساس یک گزارش جدید:

رصد آتشفشان قمر مشتری از روی زمین !

یو یکی از اقمار گالیله ای مشتری است. این قمر تنها قمر آتشفشانی در منظومه شمسی است. به گفته اخترشناسان می توان بدون انجام ماموریت فضایی فوران آتشفشان های یو را رصد کرد.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ گروهی از ستاره شناسان SETI ثابت کرده اند که این امکان وجود دارد تا فواران های تنها قمر آتشفشانی منظومه شمسی، یعنی قمر یو را از روی زمین مشاهده کرد.

تیم رصدی SETI از موسسه کارل ساگان، بر اساس 44 شب رصد با تلسکوپ، نشان دادند که می توانیم از روی زمین فوران های آتشفشان های یو را رصد کنیم. (آنها به این قمر، قمر پیتزایی میگویند) . آنها می توانند با استفاده از تکنیکی خاص جزییاتی تا 100 کیلومتر را تفکیک کنند.

این نتیجه مهم به این معناست که دیگر لازم نیست برای رصد فوران های تنها قمر آتشفشانی منظومه شمسی یا همان یو فضاپیما به این قمر بفرستیم. بنابراین هزینه های بسیار بالای این ماموریت ها صرف پروژه های حیاتی تر خواهد شد. فرانک مارچیس از گروه SETI افزود، با توجه به نتایج این رصد ارزشمند، دیگر لازم به انجام ماموریت بلند مدت تا سال 2030 نیستیم. این ماموریت ها علاوه بر هزینه های بالا، سبب از دست دادن زمان های مهم می شود. چون مدتی طول می کشد تا فضاپیما به مقصد برسد و شاید در این مدت یک رخداد مهم بر روی یو اتفاق افتد.

هزینه بالای این ماموریت ها را می توان صرف تمرکز بر روی تلسکوپ هایی کرد که بتوان از روی زمین به آنچه که در یو میگذرد پی برد.


فعالیت های این قمر مشاهده شده در سال 2010 و 2011 نشان می دهد که چند شبه  فوران دائم در گروه LP (در حدود 3μm) تصویر پایئن. و عدم طغیان روشن یا فوران های جوان در باند K (در حدود 2 میکرومتر) تصویر بالا


 .اتمسفر آشفته زمین یکی از چالش های انجام این پروژه استمارکیس و تیم خود با استفاده از تکنیک اپتیک تطبیقی سعی در از بین بردن اثرات جوی بر روی عکس گرفتن از قمر یو دارند. با استفاده از سنسور و یک نرم افزار کامیپوتری می تواند اثرات جوی را محاسبه و به تصحیح رصد انجام گرفته پرداخت.


تصویری از تنها قمر آتشفشانی منظومه شمسی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.