سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تیزر و گزارش تصویری جشنواره ها به فیلمخانه ملی ایران می رود

بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با صلابت و در شان فیلم کوتاه برگزار شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران روز گذشته – دوشنبه 8 آبان ماه – از ساعت 10 صبح در سالن کوچک سازمان امورسینمایی جلسه تقدیر و تشکر از جمع هیئت های انتخاب و داوری، کارشناسان و منتقدان و همچنین مدرسین کارگاه های آموزشی " بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران" برگزار شد .
در این جلسه که هاشم میرزاخانی به عنوان دبیر جشنواره حضور یافته بود، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی نیز حاضر بود .
در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید حاضران به تماشای تیزر، وله معرفی داوران، گزارش تصویری جشنواره و همچنین خلاصه ای از مراسم اختتامیه نشستند و سپس دبیر جشنواره به ایراد سخنرانی پرداخت .
میرزاخانی گفت: این جلسه به منظور تقدیر و پاسداشت از عزیزان برگزار شده است.  وی با شاره به اینکه در این جمع فقط کارشناسان حضور دارند از تلاش تعداد زیادی از همکاران که باعث شد تا جشنواره 29 با صلابت برگزار شود نیز تشکر کرد .
دبیر جشنواره با تبریک دو عید بزرگ قربان و غدیر  از همراهی و همکاری حاضران و به ویژه ریاست سازمان سینمایی در دو، سه سال اخیر که موجب رسیدن انجمن و جشنواره به چنین جایگاه ویژه ای بود تشکر کرد .
میرزاخانی حضور بزرگان سینمای ایران را در جمع حاضر مورد تقدیر قرار داد و از اینکه آنان وقت خود را برای فیلم کوتاه و جوان هایی که آینده ساز سینمای ایران هستند صرف نمودند بار دیگر تشکر کرد. وی ادامه داد  ما افتخار می کنیم که در کنار شما هستیم و ممنونیم که دعوت ما را قبول کردید .
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اعلام آمار آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره که  بیش از هفتاد هزار دقیقه فیلم کوتاه و قریب به 800 فیلم 90 دقیقه ای سینمایی بود ادامه داد: ما در جشنواره فجر و مستند و دیگر جشنواره ها این تعداد فیلم نداریم. ضمن اینکه دیدن فیلم کوتاه با فیلم بلند خیلی متفاوت است. با دیدن بخشی از فیلم بلند و سپس ادامه آن می توان در مورد آن تصمیم گرفت اما در فیلم کوتاه چنین اتفاقی نمی افتد و گاهی چند ثانیه از فیلم می تواند سرنوشت فیلمساز را تعیین کند لذا بازبینی این تعداد فیلم را کاری دشوار و ارزشمند دانست .
دبیر جشنواره در صحبت های خود با ابراز خوشحالی از اینکه انجمن سینمای جوانان ایران  همیشه فرهنگساز و نوآور بوده است ادامه داد: واقعا اتفاقاتی که در سینمای جوان می افتد ریل گذاری برای سینمای ایران است. علی رغم اینکه مستعدین هنر هفتم را معرفی می کند، اتفاقات دیگری هم در حوزه های مختلف می افتد که شاهد آن هستیم .
میرزاخانی با بیان این نکته که  طی این سه سال کارگاه های آموزشی به شکلی جدی تر و تخصصی تر برگزار می شود افزود: ما برگزاری کارگاه های آموزشی را با نگاه ویژه شروع کردیم و بزرگان حوزه های مختلف در این دوره به ما کمک کردند و ما امروز شاهدیم همه جشنواره ها کارگاه آموزشی دارند. وظیفه ما آموزش و پرورش مستعدین حوزه سینماست . همیشه سعی کردیم در سینمای جوان فضای جشنواره، فضایی برای بالا بردن سطح حوزه هنر هفتم کشور باشد. الان هم شاهد هستیم برگزیدگان سنوات گذشته و سه دهه اخیر دارند در حوزه های مختلف سینما فعالیت می کنند و این اتفاق با حمایت و همکاری همه مدیران و همکاران افتاده است و البته فراز و نشیب هم داشته است .
میرزاخانی فعالیت های انجمن را سه حوزه  آموزش، تولید و عرضه  فیلم کوتاه تشریح کرد و آن را  جزء اصلی ترین برنامه های انجمن دانست.وی گفت: جشنواره هم یکی از مباحثی است که برای اجرا و اکران آثار تدارک دیده شده است که امسال با حمایت هایی که صورت گرفت ما بهترین نوع نمایش که به صورت Full HD بود را در جشنواره داشتیم و این افتخاریست برای ما که همه فیلمسازان فیلم کوتاه فیلمشان در یکی از بهترین سالن های تهران دیده شد و همزمان در سراسر کشور با همت دوستان برگزار و به نمایش در آمد  و برای اولین باراین اتفاق ملی در کشور افتاد .
رئیس هیئت مدیره انجمن ادامه داد:  انجمن در زمینه های مختلف شروع به فعالیت کرده است. آموزش در حوزه مشاغل سینمایی یکی از اساسی ترین مباحثی است که در انجمن پا گرفته است. بعد از ابلاغ ریاست سازمان سینمایی که  فرمودند  مقوله مشاغل سینمایی را جدی کنید، آموزش در زمینه های تولید، منشی صحنه و دستیار تهیه و عوامل سینمای ایران نیاز به بروز رسانی شد. اتفاقاتی خوبی در زمینه های مستند افتاده است. طرح درس مستند را به منظور پرورش مستندساز نهایی کرده ایم. بحث انیمیشن هم برای ما مهم است و می خواهیم آموزش انیمیشن را به شکل گسترده در کشور راه اندازی نماییم .
میرزاخانی در خصوص مقوله عکس هم گفت:  اتفاقات خوبی افتاده است و اولین خروجی آن برگزاری جشنواره ملی عکس ایران و انتشار کتاب طبیعت زیبای ایران است که دومین جشنواره آن هم دی ماه در تهران برگزار می گردد .
دبیر جشنواره برگزاری جشنواره ی فیلم کوتاه را  یک تریبون ندانست و آن را مرحله آغاز فعالیت های سال جدید انجمن اعلام کرد  و گفت: جشنواره که تمام می شود تازه کار انجمن شروع می شود و دیدید که برای  فیلمسازان برگزیده حمایت از تولید اثر بعدی را در نظر گرفتیم .
میرزاخانی از حاضران خواست تا اسامی فیلمسازان مستعد و همچنین عوامل فنی مستعد را به دبیرخانه جشنواره اعلام تا برنامه ریزی  و سرمایه گذاری روی آنان جدی شود و گفت این فرقی است که انجمن با سایر جشنواره ها دارد .
میرزاخانی  در پایان ابراز امیدواری کرد تا جلسه ای تدارک دیده شود و همه مدیران جشنواره های مختلف جمع شوند و جشنواره ها هدف گذاری شود و تقسیم کار گردد تا انرژی ها یکدیگر را خنثی نکنند .

*برگزاری جشنواره در این دوره بالاتر از استاندارد و خارج از انتظار بود
در ادامه این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید همه حاضران نظرات خود را پیرامون جشنواره و فعالیت های انجمن سینمای جوانان ایران اعلام کردند که اهم آن شامل موارد ذیل بود: رضایت تمامی حاضران از محل برگزاری جشنواره  که آن را در شان فیلم کوتاه و جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با 29 سال قدمت دانستند .
برگزاری منظم و انضباط حاکم بر جشنواره در کلیه بخشهای اجرایی نیز از عمده موارد ذکر شده توسط حاضران بود .
استقبال گرم فیلمسازان جوان و پر بودن سالنهای نمایش و سالن های نشست به طور همزمان خارج از انتظار و قابل تحسین بود .
پیشنهاد ساخت و سرمایه گذاری در تولید آثار فاخر انیمیشن، حمایت بیشتر مالی و معنوی از فیلمسازان جوان، امکان نمایش آثار بیشتر در جشنواره در بخشهای خارج از مسابقه و جنبی، برنامه ریزی انتشار مجله ای که در بین خانواده فیلم کوتاه ارتباط سالیانه برقرار نماید، توجه به فیلمهای تجربی و تهیه بسته های نمایشی از این ژانر سینمایی و نمایش آن در کارگاه های مختلف آموزشی و ارتقای سطح سینمای تجربی در میان فیلمسازان، مناسب بودن ایده های فیلمسازان و نیاز آنان به پرورش ایده ها، توزیع فیلم های کوتاه در میان فیلمسازان حرفه ای از باب گسترش ایده جوانان در ساخت فیلم های بلند و سینمایی، فرهنگ سازی فیلم کوتاه در جامعه از طریق نمایش آن در تلویزیون و سینماها و جذب استعدادهای جوان در سینمای حرفه ای از عمده نظرات حاضران در جلسه بود .

* تیزر جشنواره ها و گزارش تصویر آن به فیلم خانه ملی ایران می رود
در ادامه جلسه ریاست سازمان سینمایی با حاضران سخن گفت .
شمقدری گفت: وجود اساتید و بزرگان در جشنواره و بخشهای مختلف آن اعم از انتخاب و داوری و حوزه نقد و بررسی و همچنین کارگاه های آموزشی همه و همه فقط نشان  از حضور فرهنگی شما به زیر بنای سینمای ایران دارد .
وی گفت کل همکاران حاضر در این جلسه بدون توقع و چشمداشتی دور هم جمع شده اند و در خصوص آینده سینمای ایران می اندیشند و این بسیار ارزشمند است .
شمقدری گفت اگر 50 سال دیگر آیندگان فیلم این نشست و جشنواره ها را ببینند در مورد ما قضاوت می کنند و قطعا ما را تحسین می کنند و این جمع را که با تمام مشکلات عاشقانه و با دقت به جوانان خدمت کردند .
رئیس سازمان سینمایی با تحسین گزارش تصویری جشنواره اعلام کرد به منظور ثبت تلاش گذشتگان و موجود بودن اسناد فعالیت های سینمایی کشور از کلیه دبیران جشنواره خواسته می شود تا تیزر و گزارش تصویری جشنواره خود را جهت ثبت و نگهداری دائمی به فیلمخانه ملی ایران تحویل دهند .
شمقدری با ابراز اینکه فیلمخانه ملی ایران دارای محصولات ارزشمندی است که مایه غروری ایران است و گنجینه ای بسیار ارزشمند است به ماندگار شدن فعالیت ها و سوابق جشنواره ها در فیلمخانه ملی ایران تاکید کرد .

* با راه افتادن بنیاد پویانمایی، بودجه مستقل برای تولید فیلم بلند  انیمیشن تخصیص می یابد
شمقدری در ادامه سخنانش به نکاتی اشاره کرد و گفت وجود این همه فیلمساز جوان و با استعداد در سراسر کشور قابل تقدیر است و این سیل بزرگ در کشور به راه افتاده و باید آن را مدیریت کار تا از یک سو راه ورود آنها به سینما بسته نباشد و از سویی سینمای کشور پاسخگوی نیاز آنان باشد و برای خروجی آنان برنامه ریزی کند تا موجب سرخوردگی جوانان نشود .
دومین مور صحبت های ریاست سازمان سینمایی توجه به فیلم های داستانی بود که باید در آنان تحقیق و پژوهش و فیلمنامه های محکم مورد نظر قرار گیرد. وی  شخصیت و منش مردم هر منطقه را ناشی از  شرایط هر منطقه  دانست و گفت: مردم کشور پهناور و سرافراز ایران دارای منش شیر هستند. همان سلطانی و غرور و عزتمندی که در کنارش غنائت او قابل تحسین است و لذا باید در آسایر سینمای ایران و شخصیت داستان این منش شیر را ببینیم .
شمقدری وعده داد با راه افتاده بیناد پویانمایی بودجه مستقلی برای تولید فلمهای بلند پوینمایی تخصیص یابد .
پایان بخش این نشست اهدای لوح تقدیر به همه گروه های همراهی کننده با جشنواره بیست و نهم بود  که به شیوه ای جدید و منحصر به فرد در کنار عکس هر یک از اعضا با یادداشت دبیر جشنواره ازآنان تقدیر شده بود .
با اهدای عکس شمقدری  که در هاموش آن دبیر جشنواره از نگاه ویژه وی به جشنواره و فعالیت سینمای جوان تقدیر کرده بود توسط یدا... صمدی و گرفتن عکس یادگاری دسته جمعی، جشنواره بیست و نهم  جاودانه شد .
قابل ذکر است در این گرد هم آیی یدا.. صمدی، حسین زندباف، احمد نجفی، اسفندیار شهیدی، علی علایی، طهماسب صلحجو، مینو فرشچی، دکتر رضا پورحسین، دکتر شهاب الدین عادل، سعید مترصد، هادی مقدم دوست، مهدی فیوضی، عزیزا.. حاجی مشهدی، رامبد جوان، بهرام جوانرودی، سلیم غفوری، امیرمحمد دهستانی، عباس رافعی،  منوچهر اکبرلو، محمد علی فارسی، محمدرضا گوهری، آرش رصافی، محمد روح الامین، مسعود نجفی، عبدا.. علیمراد و مجموعه معاونین انجمن سعید ربیعی، امیرحسین بیدمشکی پور، مجید اکبرشاهی و مژگان زرگر حضور داشتند ./ي2
برچسب ها: جشنواره ، فیلمخانه ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.