سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيم پورازغدي در دانشگاه اميركبير:

شيوه زندگي اسلامي مي‌تواند پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي شيوه زندگي اسلامي را پاسخگوي نيازهايي جامعه امروز كشور ما دانست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، عليرضا رحيم پورازغدي عصر امروز به دعوت بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير حول محور شيوه سبك زندگي به ايراد سخن پرداخت.

پورازغدي در ابتدا با اشاره به اينكه سبك زندگي فقط در رسانه‌ها مطرح شده و به زودي به فراموشي سپرده مي‌شود، اظهار داشت: سبك و روش زندگي همه زندگاني ما را شامل شده و از اين حيث با ديگر مباحث نظري متفاوت است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه از سبك و روش زندگي معاني متفاوتي قابل برداشت است،  افزود:‌سبك و روش زندگي را مي‌توان به نو و كهنه، سنتي و مدرن و ... تقسيم‌بندي كرد كه در اين زمينه بايد براي تنوير افكار عمومي شفاف‌سازي‌هايي صورت گيرد.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر اينكه ما در سبك و شيوه زندگي با دو ديدگاه مواجه هستيم، تاكيد كرد: نخستين ديدگاه ماهيت ديني دارد ولي از آن برداشت نادرستي كرده‌اند لذا نظريه‌پردازان آن مي‌گويند كه دنياي مكانيزه باعث كمرنگ شدن دين در زندگي شده و اين امر باعث افزايش گناهان در سطح جامعه شده در حالي كه بايد بگويم اين برداشت نادرست است چرا كه انواع و اقسام گناهان از زمان حيات پيامبران رواج داشته و متعلق به دنياي مكانيزه نيست.

پورازغدي در ادامه گفت: دومين ديدگاه كه ماهيت ضدديني دارد و نظريه پردازان آن مي‌گويند كه هر كس مي‌خواهد به سبك خودش زندگي كند لذا به گونه‌اي به دينداران مي‌گويند كه ما با شما كاري نداشته و شما هم با ما كار نداشته باشيد.

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه سبك زندگي اسلامي در حال حاضر مي‌تواند پاسخگوي نيازهاي جامعه اسلامي‌ ما باشد عنوان كرد:‌ مصداق صحبت‌هاي بنده روايتي از امير مومنان است كه مي‌فرمايند؛ فرزندان خود را براي زمانه خودشان تربيت ديني كنيد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در درك سبك زندگي بايد سه نكته را مدنظر قرار داد، اظهار داشت: نخستين نكته آگاهي از حقوق متقابل در سبك زندگي است و دومين آن داشتن عقل ابزاري،‌يعني اينكه براي حل مشكلات به عقل خود رجوع كنيم و آخرين نكته داشتن هدف در زندگي است.

وي با اشاره به اينكه از زندگي دو تعريف مي‌شود ارائه داد، گفت: نخستين تعريفي كه از زندگي مي‌توان ارائه داد اين است كه انسان هر چيزي را كه درك كند زنده، و هر چيزي را نتواند درك كند مرده محسوب مي‌شود و به صورت خلاصه اينكه زندگي يعني حركت عضلات، تنفس و خورد و خوراك است و دومين تعريف از زندگي همان تعريف انبياء است كه مي‌فرمايند؛ انسان‌ها زنده‌اند ولي از لحاظ انسان بودن مرده‌اي بيش نيستند.

پورازغدي در پايان به تفاوت‌هايي ميان سبك زندگي اسلامي و غيراسلامي (غربي) اشاره كرد و گفت: تفاوت در طبيعت و ماوراءالطبيعت، تعارض ميان خداوند و انسان، تفاوت نسبت به ايمان و عقل، تفاوت نگاه به آخرت و دنيا، تفاوت در درك كرامت انسان و عظمت خداوند، تضاد در درون و برون،‌ تضاد فرد و جامعه، تعارض وحي و عقل، تعارض در نص و تاويل، تعارض ثبات و تغيير از جمله تفاوت‌هاي ميان سبك زندگي اسلامي و غيراسلامي هستند. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: ازغدی ، سبک ، زندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.