سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

برگزاری جشنواره زعفران در منطقه دشت خاك زرند

فرماندار زرند گفت: نخستین جشنواره زعفران ، سیزدهم آبان ماه جاری در منطقه دشت خاك زرند برگزار می شود.

رضا كرمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ِ کرمان افزود : سطح زیر كشت زعفران در منطقه دشت خاك ، نزدیك به 200 هكتار است كه از هر هكتار به طور متوسط بین پنج تا هفت كیلوگرم زعفران خشك برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان زرند رتبه نخست تولید زعفران استان را دارا می باشد ، تصریح کرد : با توجه به خشكسالی های پی در پی و كم آبی شدید منطقه در دو دهه اخیر ، جایگزین كردن محصولات كشاورزی كه نیاز به آب كمتری دارند، ضروری است.

کرمی اظهار داشت : كشاورزان منطقه سطح زیر كشت محصولات كم آب به ویژه زعفران را كه گیاهی مقاوم در شرایط خشك است افزایش دهند.

وی خاطر نشان کرد : برنامه های متنوع و شاد از جمله برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، فرهنگی و تجلیل از كشاورزان نمونه برای جشنواره زعفران در نظر گرفته شده و از تمامی هم استانی ها برای شركت در این جشنواره دعوت می شود.

کرمی دشت خاك را به جهت داشتن محصولات كشاورزی چون سیب زمینی ، میوه جات ، گندم و جو می شناختند و از حدود بیست سال پیش كشت زعفران در این منطقه رونق گرفته است كه معروفیت فعلی این دهستان به زعفران با كیفیت آن است.

وی گفت : كشت زعفران در منطقه دشت خاك به دیرباز مربوط می شود و با توجه به این كه زعفران چیده شده از مزارع این منطقه كیفیت بسیار بالا به لحاظ رنگ، طعم و بو دارد، تمهیداتی برای معرفی بیشتر این محصول ، نه تنها در سطح استان بلكه در خارج از كشور اندیشیده شده كه برگزاری جشنواره زعفران یكی از آنهاست.

وی گفت: در مناطق سردسیر دیگر شهرستان زرند از جمله دهستان های سربنان ، هتكن و جرجافك نیز كشت زعفران در چند سال گذشته آغاز شده و می توان به افزایش محصول شهرستان در سال های آتی امیدوار بود./س

برچسب ها: برگزاری ، جشنواره ، زعفران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.