سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تاکید بر نظارت دقيق در اجراي پروژه‌هاي آبياري تحت فشار

مدیرکل دفتر توسعه سامانه های وزارت جهاد كشاورزي بر لزوم نظارت دقيق در اجراي پروژه‌هاي آبياري تحت فشار تأكيد كرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، بهنام زاده با اشاره به اینکه قدم های موثری در استان در زمینه آبیاری نوین در دو سال گذشته برداشته شده است افزود: آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو در زمینه انجام آبیاری تحت فشار، لوله گذاری برای انتقال آب و احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی می باشد.

وی آبياري نوين را گامي مؤثر جهت افزايش بازدهي آب وجلوگيري از هدررفت آن دانست و افزود: در مجموع از ابتداي توسعه طرح آبياري نوين تاكنون بیش از یک میلیون و200 هزار هكتار از اراضي كشاورزي كشور، تحت پوشش آبياري تحت فشار قطره ای قرار گرفته است.

بهنام زاده ضمن تاکید بر نقش مدیریت بهره‌برداری و نگهداری در بهره‌وری مصرف آب ، مدیریت و نگهداری و پایداری سیستم، ارائه تجربیات در زمینه مدیریت بهره‌برداری و نگهداری و پایداری سیستم، ارائه تجربیات در زمینه مدیریت بهره‌برداری و نگهداری درپروژه‌های بزرگ آبیاری تحت فشار، آبیاری دقیق و اتوماسیون در مدیریت بهره‌برداری و نگهداری، ارزیابی سیستم‌ها و مسائل طراحی واجرا، مشخصات فنی و کیفیت در لوازم و تجهیزات، نقش آموزش و ترویج، برنامه‌ریزی آبیاری، تأثیر کیفیت منابع آب و خاک بر مدیریت بهره‌برداری و نگهداری مشارکت ذينفعان در تشکل‌های بهره‌برداری ونظام‌های بهره‌برداری خاطرنشان کرد: مدیران آب و خاک بایستی ضمن آسیب‌شناسی دقیق‌تر موضوع، راهکارهای کاربردی برای دستیابی به اهداف پروژه‌های آبیاری تحت فشار را ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه طي چندين سال اخير، هماهنگي مطلوبي بين مشاوران، كارشناسان، محققان وكشاورزان در سطح كشور در زمینه انجام آبیاری نوین ايجاد شده است افزود: در نتيجه این هماهنگی ، بستر مناسبي جهت عملياتي شدن و تحقق اهداف وزارت جهاد كشاورزي جهت توسعه سامانه های آبیاری نوین به ‌وجود آمده است.

مدیر کل دفتر توسعه سامانه های وزارت جهاد كشاورزي با بیان اینکه افزايش حداكثري راندمان آبياري و جلوگيري از هدر رفت ومصرف بي‌رويه آب، علاوه بر عدم تحميل هزينه‌هاي گزاف، گامي مؤثر جهت ايجاد امنيت غذايي كشور در آينده، خواهد بود ادامه داد: در کل ، خروجي مجموع اقدامات صورت گرفته در سال 90 با اعتبارات خوب ، مطلوب بوده و باید خاطر نشان سازم که میزان اعتبارات بخش آب و خاک در سال 91 دو برابر شده است.

وی بابیان اینکه درسال 91 گروهي ويژه به سرپرستی مشاور معاون وزیر به منظور بررسي طرح‌هاي آبياري به استان‌هاي مختلف كشور فرستاده شدند افزود: تاکنون طرحهاي آبياري در 27 استان كشور مورد بررسي قرار گرفته و اقدامات بخش آب وخاک آذربایجان شرقی به عنوان استان بیست وهشتم در دو روز گذشته مورد بازدید قرار گرفت كه باید بگوییم درنتيجه آن، كارشناسان درحوزه كيفيت لوازم، تجهيزات وساختار اجرايي پروژه‌هاي آبياري تحت فشار به نتايج بسيار مطلوبي دست يافتند.

بهنام زاده با تأكيد بر لزوم نظارت دقيق و كارشناسانه بر اجراي پروژه‌هاي آبياري تحت فشار، اظهار داشت: علاوه بر نظارت دقيق و كارشناسانه بر ساختار اجرايي پروژه‌هاي آبياري تحت فشار، هماهنگي و همدلي مجموعه اقشار فعال در اين بخش نيز در دستيابي به نتايج مطلوب، بسيار حائز اهميت است. وي با تاکید بر اینکه اميد مي‌رود با استفاده از روش‌هاي آبياري تحت فشار در اراضي كشاورزي و باغ‌ها، زمينه بهره‌ وري هرچه بيشتر از آب مصرفي در بخش كشاورزي و در نتيجه آن امنيت غذايي آينده كشور فراهم شود ادامه داد: در ايران 8 ميليون هكتار اراضي آبي وجود دارد كه 5/3ميليون هكتار آن قابليت تجهيز به آبياري تحت فشار و قطره اي دارند.

وي با اشاره به عزم جدي دولت براي تحت پوشش قرار دادن اراضي به آبياري قطره اي گفت: منابع آبي كشور بايد بصورت بهينه مديريت شود تا علاوه بر صرفه جويي در مصرف آب كشاورزي در شرايط بحراني دچار مشكل نشویم. /س

برچسب ها: تاکید ، نظارت ، آبیاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.