سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تشکیل هیئت نظارت بر توليد، توزيع، مصرف و واردات کود درآذربایجان شرقی

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان از تشکیل هیئت نظارت بر توليد، توزيع، مصرف و واردات کود در آذربايجان شرقي ، بعنوان استان پیشگام کشور در این امر خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان با اشاره به عملی شدن آئين نامه اجرايي ورود ، ساخت ، فرمولاسيون و مصرف کودهاي شيميايي، زيستي، آلي و سموم دفع آفات نباتي با بيان اينکه با صدور مجوز توسط جهادکشاورزي، توليدکودهاي تقلبي متوقف مي شود گفت: به علت عدم نظارت بر صدور مجوزهاي صنايع تبديلي در برخي از حوزه ها نظير توليد کودهاي شيميايي وسموم با مشکلات عديده اي روبرو بودیم که ا با اجرایی شدن این آئین نامه می توانیم بیش از پیش بر روند تولید ، توزیع و مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی در سطح استان نظارت کامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رقابتهاي ناصحيح و نيمه تمام بين گروه بزرگي از توليد کنندگان صنعتي ونيمه صنعتي باعث شده است تا کيفيت برخی از کالاها مورد توجه قرار نگيرد افزود: این رقابت ناصحیح گاه باعث صدور تقلبي برخي محصولات همچون کود گرديده است .

محمديان با اشاره به ضرورت تدوین استاندارد اجباري براي تولید کودهاي شيميايي بر لزوم صدور پروانه صنايع و کارخانجات بخش کشاورزي توسط جهادکشاورزي تاکيد نموده و افزود: باید ترتيبي اتخاذ شود تا توليد و ترکيب هرگونه کود شيميايي و کود آلي منوط به اخذ مجوز از وزارت جهادکشاورزي باشد.

وی با اشاره به ضرورت تحقق افزايش مصرف کودهاي آلي به ميزان 35 درصد کودهاي مصرفي تا پايان برنامه پنجم توسعه ادامه داد: مصرف بهينه کودهاي شيميايي و جايگزيني آنها با کودهاي آلي و زيستي از رويکردهاي مهم وزارت جهاد کشاورزي بوده است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه این قوانین بستر مناسبي را جهت ساماندهي توليد، واردات و مصرف کودهاي کشاورزي فراهم ساخته است ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، افزايش ميزان مصرف کودهاي آلي و زيستي به ميزان 35 درصد کل کودهاي مصرفي تا پايان برنامه پنجم، بررسي روشهاي هدفمند کردن يارانه کود شيميايي، تعيين ميزان کودي کشور، توسعه آزمايشگاههاي خاکشناسي و توصيه مصرف کود براساس آزمون خاک وحمايت و توسعه توليد کودهاي آلي و زيستي وجايگزيني آن با کودهاي شيميايي ، توسعه روشهاي ترويجي و آموزشي مصرف کودهاي آلي وزيستي، ايجاد زمينه‌هاي لازم براي مشارکت بخش خصوصي و تشکل‌ها در اين خصوص ازجمله موضوعات مهمي است که مورد توجه قرار خواهد گرفت و در جهت رفع مشکلات اين حوزه موثر خواهد بود. /س

برچسب ها: تشکیل ، تولید ، کود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.