سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

طراحي و ساخت سامانه جامع کنترل اقلیم در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان

رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان از طراحي و ساخت سامانه جامع کنترل اقلیم "هشت بهشت" (ODiCC) توسط شرکت مهندسی داده کاوان اورنج از شركت هاي دانش بنيان مستقر دراین شهرک خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، دكتر محمود شيخ زين الدين با اعلام اين خبر اظهار كرد: اين شركت دانش بنيان با جمع­آوری اطلاعات مربوط به گیاهان گلخانه­ای، شرايط آب ­و هوایی متنوع کشور، توانسته است دستگاهی مناسب، بهینه، کارا و مقرون به صرفه­ برای کمک به ساماندهی و نگهداری گلخانه­ها با محصولات متنوع، طراحی و به مرحله اجرا درآورد.

وي افزود: این دستگاه که سامانه جامع کنترل اقلیم هشت بهشت نام دارد، با جدیدترین روش های روز کشاورزی و با قیمتی به مراتب پایین­تر از نمونه­هاي خارجي، با کاربری بسیار ساده، متناسب با تنوع آب و هوایی کشور طراحی و ساخته شده است تا تمامی کاربران با یک آشنایی اولیه قادر به استفاده از این دستگاه باشند.

شيخ زين الدين ادامه داد: اين سامانه قابليت كنترل عواملی از قبيل دما، رطوبت هوا و خاك، شدت نور، ميزان CO2، ميزان اُزون و ميزان PH آب و همچنين قابليت فرماندهي به سامانه­هاي سرمايشي و گرمايشي، مه ­پاش، دريچه­ ها و سايه اندازها، لامپ­هاي روشنايي و سامانه توليد CO2 و اُزون را دارد.

وي اضافه كرد: از ديگر قابليت­هاي اين سامانه،‌ امكان تعريف برنامه­ي زمانبندي آبياري بر اساس روز، هفته، ماه و سال و يا به صورت هوشمند و بر اساس ميزان رطوبت خاك و ساير پارامترهاي مربوطه مي­باشد.

به گفته رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان، قابليت اطمينان بالا، نصب آسان بدون سيم كشي اضافه و كاربري ساده­ي آن براي گلخانه­داران از دیگر مزاياي ديگر اين سامانه می باشد.

وی افزود: این سامانه به گونه ای طراحی شده است که اگر به هر دلیلی سامانه مرکزی دچار مشکل شود، در فرآیند کنترل اقلیمی هیچ خللی ایجاد نشده و تمامی عملگرها بر اساس آخرین تنظیمات دریافتی از سیستم مرکزی کار خود را ادامه خواهند داد.

شیخ زین الدین عنوان كرد: طراحی این سامانه از سال 89 توسط تیمی از کارشناسان الکترونیک، نرم افزار و مهندسی کشاورزی در شرکت مهندسی داده کاوان اورنج آغاز و پس از ساخت نمونه اولیه و آزمایش موفقیت آمیز آن در پنج منطقه آب و هوایی مختلف، هم اکنون در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار دارد./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.