سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

911 طرح پالايش شده بايد تبديل به فرصت شغلي شود

استاندار خوزستان گفت: حدود 30، 40 درصد از اراضي كشاورزي واگذاري شده در سطح كشور يعني 14 هزار هكتار مربوط به خوزستان است كه انتظار مي‌رود اين رقم تا پايان امسال به 100 هزار هكتار برسد؛ با اين اقدام ظرفيت اشتغال استان در بخش كشاورزي تكميل شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز خوزستان،سيدجعفر حجازي در نشست كارگروه اشتغال كه در محل استانداري برگزار شد، اظهارداشت: گسترش طرح‌هاي مربوط به پرورش ماهي تحولي ديگر در زمينه اشتغال است كه در حال حاضر علاوه بر اين‌كه سالانه حدود 25 هزار تن به ظرفيت توليد آبزيان افزوده مي‌شود، حدود 15 هزار تن محصولات آبزي نيز به عراق صادر خواهيم كرد.

شاهد كمبود نيروي كار در رشته شيلات هستيم

وي با بيان اين‌كه امروز زمينه اشتغال براي تمام فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي كشاورزي و شيلات مهيا شده است، افزود: در حال حاضر 3 هزار و 400 نفر فارغ‌التحصيل رشته كشاورزي در طرح‌هاي مختلف مشغول به‌كار هستند؛ همچنين تمام فارغ‌التحصيلان رشته شيلات را به‌كار گرفتيم؛ به‌طوري كه شاهد كمبود نيروي كار در اين رشته هستيم.

استاندار خوزستان فرهنگ كار در بين مردم استان را قدري كمرنگ دانست و بيان‌كرد: متاسفانه فرهنگ كار و شناسايي فرصت‌هاي شغلي در خوزستان قدري ضعيف است. امروز از استان‌هاي ديگر به خوزستان مهاجرت مي‌شود و اين نشان از ظرفيت بسيار بالاي اشتغال در اين استان است؛ لذا بايد به طرح‌هاي مختلف كشاورزي، صنعتي و خدماتي بيشتر توجه كرد.

وي از دستگاه‌هاي اجرايي خواست 911 طرح پالايش شده را تبديل به فرصت شغلي كنند و گفت: طي توافقي كه با بنياد بركت صورت گرفته قرار شد كه 49 درصد سهم آورده متقاضيان در مناطق محروم براي راه‌اندازي طرح‌هاي كشاورزي از سوي اين بنياد تامين شود.

در زمينه حمل بار دريايي با كمبود 345 شناور مواجه هستيم

حجازي از پرداخت تسهيلات خريد 400 كاميون توسط بانك‌ها خبرداد و خاطرنشان‌كرد: به‌طور متوسط روزانه 2280 كاميون براي جابه‌جايي بار از استان‌هاي ديگر وارد خوزستان مي‌شود كه اگر تسهيلات لازم براي خريد كاميون را در اختيار متقاضيان بومي قرار دهيم، زمينه اشتغال در اين مورد را فراهم كرده‌ايم؛ همچنين در زمينه حمل بار دريايي با كمبود 345 شناور مواجه هستيم؛ لذا انتظار مي‌رود در اين خصوص سرمايه‌گذاري شده و زمينه اشتغال مهيا شود.

وي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در استان را رو به رشد عنوان‌كرد و افزود: در حال حاضر 400 كاميون از مرزهاي استان در حال تردد به عراق هستند و امر صادرات را انجام مي‌دهند كه اميدواريم اين تعداد تا پايان سال به 1000 كاميون افزايش يابد. به عنوان مثال با اين‌كه آجر بسياري به عراق صادر مي‌كنيم بازهم در اين زمينه دچار كمبود هستند و لذا تا زمينه صادرات مهيا است بايد در اين خصوص عملكرد بهتري داشته باشيم.

استاندار خوزستان بيان‌كرد: استان داراي استعدادهاي بي‌شماري است كه هنوز ظرفيت‌هاي آن به‌طور كامل محقق نشده است. با توجه به همسايگي خود با كشور عراق و نياز آن به كالاهاي صادراتي بايد بازار صادرات خود را رونق دهيم.

در ابتداي اين جلسه سيدشكرخدا موسوي، عضو ناظر بر شوراي اشتغال خوزستان گفت: مهمترين نياز مردم خوزستان مسئله اشتغال است و انتظار مي‌رود كه حداقل بانك‌هاي استان در پرداخت تسهيلات به متقاضيان جهت راه‌اندازي طرح‌هاي مختلف خوب عمل كرده و موجب رونق اشتغال استان شوند.

وي كارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري را مكمل يكديگر دانست و خاطرنشان‌كرد: عدم آشنايي با فرصت‌هاي شغلي و عدم استفاده از جوانان در بسياري از دستگاه‌هاي اجرايي از مشكلات عمده اشتغال در اين استان محسوب مي‌شوند.

رييس مجمع نمايندگان خوزستان ادامه‌داد: با توجه به اين‌كه در بعضي از ارگان‌ها و شركت‌ها افرادي هستند كه شايد بيش از 30 سال مشغول به‌كار هستند، پيشنهاد مي‌دهم يك كميته جهت بازرسي اين موضوع تشكيل و در تمام شركت‌ها غربال نيرو صورت گيرد تا زمينه اشتغال فارغ‌التحصيلان ايجاد شود.

وي در اختيار قرار دادن زمين‌هاي كشاورزي به جوانان را يكي‌ديگر از راه‌كارهاي حل معضل بيكاري در بخش كشاورزي دانست و گفت: انتظار مي‌رود مسئولان تلاش كنند و همين طرح‌هاي توليدي، صنعتي و كشاورزي را كه رها شده‌ را مجددا احيا كنند. قطعا اين طرح‌ها به دليل كمبود اعتبار رها شده‌اند.

همچنين در ادامه محمدحسن انصاري، نماينده مردم آبادان و ديگر عضو ناظر بر جلسه اشتغال خوزستان در خصوص عدم پرداخت بدهي شناورها به بانك‌ها عنوان‌كرد: اگر بخواهيم بگويم چون شناورهاي ما سودي ندارند بايد پروژه‌ها را تعطيل كنيم، فكر اشتباهي است. شناورها موظف به پرداخت تسهيلات خود هستند اما بايد راهكار مناسب را شناسايي كرد.

وي گفت: در خوزستان با توجه به وجود منابع نفتي نيازمند حمل و نقل دريايي هستيم و لذا انتظار مي‌رود حمل و نقل دريايي خود را به حد مطلوبي برسانيم./س


برچسب ها: طرح ، پالایش ، شغلی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.