سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روايتي تازه از مناطق زلزله زده؛

رنگين کماني از خانه هاي نو در روستاهاي آذربايجان شرقي

براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تمامي 18 هزار واحد مسكوني تخريب شده در زلزله بازسازي خواهند شد

"خدا عمرشان بدهد خيلي ازشون راضيم کارشون مثل معجزه بود ،خيلي به ما مي‌رسند"
اين بخشي از صحبت هاي پيرمرد  70 ساله اي است که در زلزله 21 مرداد ماه امسال آذربايجان شرقي تمام زندگي خود را از دست داده بود.

 اما امروز اين پيرمرد آذري زبان خوشحال بود ،خوشحال از اينکه دوباره زندگي اش از ميان ويرانه ها از نو ساخته شد.

 ابتدای ورودی اصلی در تمامي روستاها و مناطق زلزله زده آذربایجان یک بنر بزرگ نصب شده که در روی آن نوشته شده :تا پایان بازسازی همراه شما خواهیم بود.

تقريبا تمامي مسئولان  و سران کشور بلافاصله پس از زلزله 6.7 ريشتري خود را به اين مناطق رساند و با ابراز همدردي با مردم  ودادن وعده هاي براي از نو ساختن زندگي وخانه شان  توانسته اند  بخشي از زخم هاي زلزله زدگان را التيام ببخشند.

 عليرضا 7 ساله با جثه کوچک خود تک تک آجر ها را از تريلي خالي  ميکند ، زهراي جوان با دستهاي ظريف خود فرقوني پر از آجر جا به جا  ميکند ، حسن را مي بينيد که دارد سقف  خانه تازه ساخته شده خود را نصب ميکند هيچ کس در روستاي شهرک پايين بيکار نيست از بچه گرفته تا پيرمرد 80 ساله هم با هم براي از نو شدن تلاش مي کنند. 

زهرا 42 ساله مي گويد قبل از زلزله خانه ي ما 300 متر بود اما الان داريم  خانه 60 متري مي سازيم باز خدا رو شکر اميدي نداشتم حتي اين خانه کوچک را بتوانيم درست کنيم.

در مسیر تبریز به سوی شهرستان اهر روستایی با عنوان « شهرک پایین » واقع شده که « زلزله » از خانه های شان غیر مشتی خاک به یادگار نگذاشته است اما الان پس از گذشت دو ماه بوي نو  وتازگي را در اين روستا حس ميکنيد.

عليرضا تابش رييس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تمامي 18 هزار واحد مسكوني تخريب شده در زلزله بازسازي خواهند شد افزود: اين بازسازي‌ها در دو مرحله صورت مي‌گيرد كه در مرحله اول 9 هزار و 500 واحد كه بالاي 60 درصدي تخريب شده‌اند بازسازي شده و در مرحله دوم بازسازي واحدهاي مسكوني ساكنان فصلي را آغاز خواهيم كرد.

وي در ادامه گفت : 9 هزار و 500 واحدمسكوني كه بازسازي آنها هدف اصلي بنياد مسكن است مراحل آواربرداري و پي‌كني آنها به اتمام رسيده و به تعداد 14 هزار و 800واحد مسكوني رسيده است.

با ورود به روستاي شالي اگر چشمان تان را ببندید و با گوش های تان بشنوید احساس نمي کنيم در یک منطقه زلزله زده حضور داريد بلکه احساس حضور در يک کارگاه ساختماني را به هر رهگذري دست مي دهد.

وجود تريلي هاي حاوي ماسه ، آجر ،تيرآهن جايي براي رد شدن ماشين هاي ديگر نگذاشته بود.

در اين روستا نيز تقريبا اکثر واحدهاي مسکوني آماده شده بودو تنها درب پنجره هاي آنها باقي مانده بود. 

 در طي صحبتي که با برخي از اهالي اين روستا انجام داديم  خيلي ازآنها  از اينکه خانه هايشان قبل از زلزله بازسازي نکرده بودند پشيمان بودند.

در اين روستا يکي دوتا از خانه ها سالم بودند که ما وقتي علت آن را پرسيدم ساکنان آنها گفتند: ما قبل اززلزله خانه هايمان را با استفاده از وام بنياد مسکن نوسازي کرده بوديم.

در اين روستا علاوه بر ساخت خانه ها تعدادي هم مدرسه ،مسجد در حال بازسازي بود. 

  پس از بازديد از اين روستا به سراغ روستاي ديگر به نام گويج رفتيم  براي رسيدن به اين روستا بايد از ميان طبيعت زيبا با درختان طلايي رنگ سر به فلک کشيده گذر مي کرديم.

از بالاي تپه که به اين روستا نگاه مي کرديم  ساختمان هاي نيمه کاره با رنگ هاي  شاد آبي ،سبز ، قرمز ديده مي شود.

 مسئولي که در طول اين سفر همراهيمان مي کرد در خصوص رنگ هاي اين واحدها پرسيدم گفت:رنگهاي قرمز براي  واحدهاي دامي ،رنگ هاي آبي  واحدهاي مسکوني موقت که سر پناهي براي مردم در فصل سرما تا‌آماده شدن واحدهاي دائمي آنها باشد. 

 وارد اين روستا که شديم تقريبا همه سازه ها و سقف اکثر خانه ها زده شده است .

با يکي از اهالي اين روستا که پيرمرد ميانسالي بود سر صحبت را باز کرديم و از او   در مورد ساخت وساز اين مناطق پرسيدم .

او مي گويد: هم اکنون خانه ها نسبت به گذشته محکمتر و با ايمني کامل در حال ساخت است.

شالي ،سرند،گويج،شهرک پايين، افشرد،باج باج، وردين، گوينجيک،دالايار از جمله روستاهايي بود که در طول دو روز  بازديد از آنها به عمل آمد به طوري که مردم روستاهاي فوق در حال تلاش  براي تمام شدن ساخت  خانه هايشان تا پايان فصل پاييز بودند. 

بر اساس گزارش ميداني خبرنگار باشگاه خبرنگاران از اين مناطق،روند بازسازی بر اساس محاسبات و شواهد عینی  پيشرفت خوبي داشته  است  وباز سازی خانه های روستایی مسیر خودش را طی کرده و تقریبا در مراحل پایانی قرار دارد.

تابش رييس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه 60 درصد از كار ساخت و ساز به اتمام رسيده است، خاطرنشان كرد: از 9 هزار و 500 واحد مسكوني كه كار ساخت آنها را آغاز كرده‌ايم 5 هزار 800 واحدمسكوني آماده تحويل است.

وي خاطر نشان کرد: كار ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده با سرعت درحال انجام است که اميدواريم تا پايان پاييز 9 هزار و 500 واحدمسكوني به افراد اين مناطق تحويل داده شود.
 
گزارش از محبوبه کباري
برچسب ها: مسکن ، زلزله ، تخریب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.