سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشنايي با ابزارهايي که آمريکا بوسيله آنها در سراسر جهان جاسوسي مي کند + تصاویر

آمریکا و هم پیمانانش سالهاست که فعالیت‌های گوناگونی را در سراسر دنیا زیر ذره بین دارد و آن‌ها را رصد می‌کنند. آنها برای این کار از ابزار مختلفی استفاده می‌کنند؛ از جمله ماهواره، اینترنت، هواپیماهای جاسوسی و سازمان جاسوسي سی‌آی‌ای.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ آمریکا به بهانه حفظ امنیت ملی و به منظور افزایش و بسط نفوذ خود در سراسر دنیا به ابزار جاسوسی محتاج است. این ابزار اشکال گوناگونی دارد که در زیر به تعدادی از مهمترین و البته مشهورترین آنها اشاره خواهد شد.

ماهواره

اولین بار کشور روسیه بود که توانست یک ماهواره به فضا پرتاب کند. تنها یک سال پس از این اتفاق مهم آمریکا توانست فضا پیمای" اكسپلورر" را به فضا پرتاب کند و از آن زمان تا امروز جنگی بالاتر از جو زمین بین کشورهای مختلف شکل گرفته است. 

ظاهرا ماهواره‌های آمریکایی کاربرد چندگانه دارند. این ماهوراه‌ها هم برای کارهای علمی استفاده می‌شوند و هم برای جاسوسی. البته آنگونه که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند، بیشترین کاربرد این ماهواره‌ها علمی است، ولی به راحتی می‌توان ضد این اظهار نظرها را اثبات کرد. به عنوان مثال، آمریکا از طریق ماهواره‌های جاسوسی خود تعداد زیادی عکس به صورت غير قانوني از تاسیسات هسته‌ای ایران گرفته و با ارسال آنها به آژانس بین المللی انرژی اتمي، ایران را متهم به تلاش در راستای ساخت بمب اتم کرده است؛ ادعایی واهی که هنوز بر هیچ کس ثابت نشده و جمهوري اسلامي ايران هم بارها ادعاي كذب و واهي غرب و هم پيمانانش را تكذيب كرده است.

در آوريل سال 2011 روزنامه واشنگتن پست در گزارشي با عنوان "افزايش جاسوسي‌هاي آمريکا عليه ايران" نوشت: "واشنگتن برای تحلیل تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از تاسیسات ایران کارگروه ویژه‌ای تشکیل داده است".

بر اساس اين گزارش؛ مقامات سابق و فعلی آمریکا اعلام کرده‌اند که عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در ایران و گرفتن تصاویر از تاسیسات هسته‌ای این کشور به افزایش استراق سمع‌های آژانس امنیت ملی آمریکا، تشکیل یک نیروی کاری ویژه از میان تحلیلگران تصاویر ماهواره‌ای در رابطه با ایران و گسترش شبکه جاسوسی‌ها منجر شد".

هواپیمای جاسوسی

اقدام ایران در مورد به دام انداختن هواپیمای جاسوسی ارتش آمریکا که چند ماه پیش خبر آن دنیا را تکان داد، باعث تغییر نگرش قدرت‌های بزرگ در مورد توانایی‌های نظامی ایران شد. آنگونه که مقامات آمریکایی ادعا کردند، این هواپیما کاملا هدف مند وارد فضای مرزی ایران شده بود.

مقامات آمریکایی به این توانایی ایران اذعان کردند و گفتند که بدون شک ایران با اقدامات ضد جاسوسی و جنگ الکترونیکی توانسته است دست به چنین اقدامی بزند. آمریکایی‌ها این را هم اضافه کردند که نمی‌دانند آیا ایران می‌تواند به مختصات فنی این پهپاد دست پیدا کند یا نه؛ ولی آنگونه که مقامات ایرانی گفته‌اند، ایران توانسته است به دانش سیستم فنی و الکترونیکی این پهپاد فوق سری ارتش آمریکا پی ببرد.



مرکز جاسوسي الکترونيکي در ايالات يوتا

داخل، اين تأسيسات داراي چهار تالار به وسعت 25000 فوت مربعي است كه ده‏ها سرور آن‏جا را اشغال كرده و مابقي فضاي كف را كابل‏ها و مخازن پر نموده‌اند. به‌علاوه، فضايي به وسعت بيش از 900000 فوت مربع براي پيشتيباني فني و بخش اداري در نظر گرفته شده است. كل سايت خودكفا خواهد بود و تانكرهاي سوخت بزرگي وجود دارند كه مي‌توانند انرژي ژنراتورهاي پشتيبان را در حالت اضطراري به مدت سه روز تامين كنند، مخازن آب با قابليت پمپاژ 1.7 ميليون گالن مايع در هر روز و نيز سيستم فاضلاب و تهويه هوا براي خنك نگه داشتن سرورها تعبيه شده است.

نيروي برق از ايستگاه فرعي اين مركز تامين مي‌گردد كه شركت Rocky Mountain Power براي تامين انرژي برق 65 مگاواتي مركز آن‏جا را احداث نموده است. مصرف بالاي انرژي در اين مركز هزينه بسيار گزافي را برجاي مي‌گذارد كه مبلغي حدود 40 ميليون دلار در سال تخمين زده مي‏ شود.

تا سال 2015 كه اينترنت 2.7 ميليارد كاربر خواهد داشت، آژانس امنيت ملي آمريكا به يك مركز ذخيره‌ سازي داده‌ها به وسعت يك ميليون فوت مربع نياز دارد. مركز اطلاعات يوتا كه به همت پيمانكاران با مجوزهاي فوق سري در دست احداث است، در راستاي تحقق اهداف آژانس امنيت ملي ساخته مي‌شود. پروژه‌اي كاملاً‌ محرمانه كه به عنوان آخرين تكه پازل پيچيده‌ طي دهه گذشته در حال تكميل بوده است.

پس از اتمام اين پروژه در سال 2013، تاسيسات 2 ميليارد دلاري بلوفدال كه به شدت از آن محافظت مي‌گردد، وسعتي در حدود يك ميليون فوت مربع خواهد داشت.

    

مركز كنترل ميهمانان: تاسيسات 9.7 ميليون دلاري براي تضمين اينكه فقط افراد داراي تاييديه اجازه ورود به اين مركز را دارند؛
    بخش اداري: فضايي طراحي شده براي پشتيباني فني و كاركنان اداري ؛
    تالار اطلاعات: چهار رديف تاسيسات به وسعت 25000 فوت مربع با دهها رديف سرور ؛
    ژنراتورهاي پشتيباني و تانكرهاي سوخت: مي‌توانند حداقل به مدت 3 روز برق مركز را تامين نمايند ؛
    منبع ذخيره و سيستم آب‏رساني: روزانه مي‌تواند 17 ميليون گالن مايع را پمپاژ كند ؛
    تاسيسات خنك‌كننده: حدود 60000 تن تاسيسات خنك‌كننده براي جلوگيري از گرم شدن سرورها ؛
    ايستگاه فرعي برق: ايستگاه فرعي برق براي تامين انرژي برق 65 مگاواتي مركز ؛
    بخش سيستم هاي امنيتي: كنترل تصويري، شناسايي ورود افراد غيرمجاز و ساير اقدامات حفاظتي بيش از 10 ميليون دلار هزينه خواهد داشت.

سی آی ای

سیا سازمان اصلی اطلاعاتی-جاسوسی آمریکاست و به نوعی جانشین سرویس استراتژیک OSS در جنگ جهانی دوم می‌باشد که به عنوان شاخه‌ای از نیروهای نظامی آمریکا فعالیت می‌کرد. این سازمان از بدو تشکیل خود در 26 جولای 1947 فقط به شخص رییس جمهور و همچنین سنا پاسخگو بوده است و تقریبا فعالیت‌های اصلی آن هیچ گاه منتشر نشده است. بودجه و تعداد کارمندان این واحد تروريستي-اطلاعاتی- امنیتی سری است و هیچ کس از رقم بودجه و تعداد کارمندان آن اطلاعات ندارد.

پس از 11 سپتامبر 2001 و ناتوانی سازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، بازنگری وسیعی در این سازمان‌ها که بالغ بر 36 ارگان موازی و مجزا اعم از سیا - اف‌بی‌آی - پلیس مخفی - پلیس فدرال - گارد امنیت ملی - گارد ملی - اطلاعات ارتش و چندین ارگان دیگر می‌شود صورت گرفت و وزارت امنیت داخلی آمریکا به وزارت مایکل چرتاف در دوره اول ریاست جمهوری بوش تشکیل گردید. برای رهبری همه سازمان های اطلاعاتی و هماهنگی آنها نیز سازمان اطلاعات ملی National Intelligence تشکیل شد.

مناطق عملیاتی سیا:

سیا تقریبا در تمامی نقاط جهان دارای جاسوس است ولی بعضی نقاط برای سیا پراهمیت ترند که در ذیل می‌آید: در این میان نقش سفارتخانه‌های آمریکا و مراکز این کشور در سایر کشورها را در دادن امکانات پشتیبانی از سیا نباید نادیده گرفت.

1.کانادا-مکزیک-کوبا و روسیه و سایر همسایگان آمریکا

2.چین

3.ایران

4.منطقه خاورمیانه

5.پاکستان


اسراييل

روزنامه لس انجلس تايمز در گزارشي که در سال 2010 چاپ کرد به نقش جاسوسي سازمان‌هاي آمريکايي از اسراييل پرداخت. اين روزنامه مي‌نويسد: "سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) در حال همکاری نزدیک با وزارت امور خارجه آمریکا و سایر سازمان‌ها جهت نظارت روزانه بر اسرائیل است؛

اين روزنامه در ادامه يادآور مي‌شود: "از مهمترين مسئوليت‌هاي حال حاضر آمريکا در اسراييل شنود روزانه گفتگوهاي مقامات ارشد اين کشور در مورد حمله احتمالي اسراييل به ايران است".

آمریکا در هر یک از این مناطق دارای نیروهای سری زیادی است و هر ساله میلیاردها دلار خرج آنها می‌کند تا بتوانند از این مناطق اطلاعات زیادی کسب کند. به عنوان نمونه یکی از مهمترین ماموریت‌های سی‌آي‌ای در کشور پاکستان رخ داد که توانست سالها دست نشانده خود یعنی پرویز مشرف را در قدرت نگه دارد و هنگامی که این فرد، دیگر برای ایالات متحده کارایی لازم را نداشت، او را از قدرت خلع کردند. از دیگر موارد عملیاتی سی‌آي‌ای می‌توان به کوتدای 28 مرداد 1228 در ایران اشاره کرد که در آن روز سی‌آي‌ای توانست با کمک افسران نظامی وقت ایرانی، دولت دکتر مصدق را منحل کند و شاه ایران را از رم ایتالیا به تهران بر گرداند.


اینترنت

اینترنت یا همان شبکه اطلاع رسانی بین شبکه‌ای از مهمترین ابزار جاسوسی آمریکا به حساب می‌آید. تاریخچه اینترنت به دههٔ ۱۹۶۰ باز می‌گردد که سازمان‌های نظامی-امنیتی ایالات متحدهٔ آمریکا برای انجام ماموریت‌های نظامی-امنیتی خود از  این شبکه استفاده می‌کردند. از اواسط دههٔ ۱۹۹۰، اینترنت به صورت یک شبکهٔ همگانی و جهانی در آمد. 

در حال حاضر اینترنت در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است و این فرصتی بسیار طلایی برای آمریکا است تا به راحتی بتواند از راه دور و با کمترین هزینه به اطلاعات دسته اول در هر نقطه‌ای از جهان دست پیدا کنند.

جاسوسان اینترنت از طریق تکیه کردن داده‌ها و ارسال آن‌ها از مسیرها می‌توانند به راحتی از اطلاعات کاربران در هر نقطه‌ای از جهان دسترسی پیدا کنند. با این وجود، قسمت‌هایی از زیرساخت‌ دیجیتال جهانی خیلی شکننده است. بیش از نُه دهم ترافیک اینترنت از طریق کابل‌های فیبر نوری زیر دریا عبور می‌کند، و این کابل‌ها در چند نقطه از جمله اطراف نیویورک و دریای سرخ با همدیگر جمع می‌شوند. ترافیک اینترنت تنها با 13 کلاستر (خوشه) از سرورهای "نام دامنه"، که بالقوه آسیب‌پذیر هستند، هدایت می‌شود و همین 13 خوشه به راحتی در در اختیار سرویس‌های جاسوسی آمریکا قرار می‌گیرد. خطرهای دیگری هم در راه هستند: مناطقی از آفریقا که تحت کنترل ضعیف حکومت‌ها قرار دارند، در حال وصل شدن به کابل‌های فیبر نوری هستند، که این کار احتمالا فرصت‌های جدیدی برای جاسوسان اینترنتی بوجود خواهد آورد.


شبکه‌های اجتماعی

پس از اینترنت و سرویس ای میل، دولت آمریکا بر روی شبکه‌های اجتماعی سرمایه گذاری سنگینی انجام داده است که از جمله آن می‌توان به فیس بوک اشاره کرد.

فيس بوک از شبکه‌هاي به اصطلاح اجتماعي مجازي است که به واسطه آن مي‌‌توان با دوستاني که داراي حساب کاربري در فيس بوک هستند عکس، فيلم يا پيغام به اشتراک گذاشت. بنيان گذار اين شبکه "مارک زوکربرگ" و دفتر مرکزي آن در کاليفرنيا است. "جوليان آسانژ" موسس وب سايت ويکي ليکس مي‌گويد:"فيس بوک دم دست ترین ابزار جاسوسي است که تاکنون طراحی و مورد استفاده سرویس‌های اطلاعاتی غرب از جمله آمریکا قرار گرفته است.

هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه به اصطلاح اجتماعي فيس بوک اضافه مي‌کند بايد بداند که به شکل رايگان در خدمت دستگاه هاي اطلاعاتي آمريکاست و اين گنجينه اطلاعاتي را براي آنها تکميل مي‌کند.

نکته جالب این است آمریکا ادعا می‌کند فیس بوک تنها برای فعالیت‌های اجتماعی طراحی شده است تا مردم بتوانند با یکدیگر و از مسیرهای دور ارتباط برقرار کنند، اما خیلی واضح است که این شبکه و زیرساخت اینترنتی دارای کارکردهای متنوع سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی است.


پر واضح است که آمریکا برای هژمونی خود در سراسر جهان به جاسوسی احتیاج دارد و در این راه از هر اهرمي برای کسب اطلاعات استفاده خواهد کرد.

برچسب ها: آمریکا ، جاسوسی ، ابزار ، سیطره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.