سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوابی راحت لازمه‌ی داشتن روزی پر نشاط

کلافه شدم از این پریشانی از این بی‌خوابی شبانه آنقدر دور اتاق می‌چرخم تا سرم گیج می‌رود و آرزویم خوابی راحت و آسوده...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: به طور کلی خواب کافی و راحت لازمه‌ی داشتن روزی پر انرژی و پر نشاط است و بالعکس آن کم خوابی موجب خستگی، گرفتگی عضلاتی، خواب آلودگی، عدم تمرکز، پایین آمدن کارایی مغز و فراموشی می‌شود.
دانشمندان معتقدند که خواب نادرست و کم خوابی موجب کاهش طول عمر می‌گردد و قدرت حافظه و تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد و حتی کاهش خواب شبانه به مدت نیم ساعت باعث پایین 32 درصدی هوشیاری روزانه می‌گردد و به شدت فعالیت‌های جسمانی را تحت شعاع خود در می‌آورد.
یک کارشناس تغذیه در رابطه با راهکارهایی برای کم‌خوابی گفت: به طور معمول و عامیانه خوردن شام در شب موجب دیر هضم شدن غذا می‌گردد و بهتر است در خوردن شام‌های شبانه زودتر اقدام کنیم و از غذاهای چرب و پرکربوهیدات‌دار پرهیز کنید و لازم به ذکر است که خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و نوشیدنی‌های گاز دار می‌تواند خواب شیرین شما را خراب کند.
عامری در ادامه افزود: خوردن یک لیوان شیر داغ در موقع خواب، می‌تواند خواب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد و همچنین عسل، گوشت بوقلمون،‌ سفیده تخم مرغ و مصرف امگا 3 نیز می‌تواند برای بهبود خواب راحت شما موثر باشد.
یک روانشناس فعالیت‌های روزانه را یکی از عوامل بی‌خوابی دانست و گفت: استرس و فشارهای روزانه که موجب مشغول کردن فکرشان به خود می‌شود موجب بی‌خوابی افراد در شبانگاه می‌گردد و هیجانات روز بعد و یا استرس از کاری مهم که قرار است انجام شود نیز می‌تواند خواب آسوده را از فرد سلب کند و لازم به ذکر است که کنترل خواب شبانه به مفهومی کنترل این استرس و هیجانات می‌باشد.
باکری در ادامه اظهار داشت: از دیگر عوامل کم خوابی محیط و پیرامون اطرافمان است که باید آن را به شرایط دلخواه خود دربیاوریم زیرا در محیط شلوغ، غیر خصوصی، پر رفت و آمد آلوده و یا محیط‌های خیلی گرم و یا خیلی سرد خواب راحت به سختی صورت می‌پذیرد.
گفتی است که استفاده از داروهای خواب‌آور و آرام بخش سیستم اعصاب مرکزی را دچار مشکل کرده و وابستگی شدیدی به خود می‌آورد و ترک آن انسان را از روز اول بیشتر در بی‌خوابی و بدخوابی غرق می‌کند./ل
برچسب ها: خوابی ، راحت ، نشاط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.