سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وظایف شیعیان نسبت به امامان معصوم(ع)

وظایف شیعیان نسبت به امامان معصوم علیهم السلام را میتوان به دو بخش وظایف عمومی و وظایف اختصاصی تقسیم کرد

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، صحبت اله غلامی پور در آخرین نوشته از وبلاگ عمومی آورده است:

وظایف شیعیان نسبت به امامان معصوم علیهم السلام را میتوان به دو بخش وظایف عمومی و وظایف اختصاصی تقسیم کرد که برخی از آنها مستحب و برخی واجبند:

وظایف عمومی

منظور از وظایف عمومی وظایفی است که شیعیان نسبت به همه امامان(علیهم السلام)  دارند که از جمله مهمترین آنها عبارتند از: انجام واجبات، ترک محرمات، عمل به وظایف دینی و عبادی از جمله نماز، یادگیری و کسب معارف دین و تبلیغ و ترویج آنها، اصلاح خود و جامعه، شناختن و شناساندن امام علیه السلام و اطاعت از نائب ایشان که در غیبت کبری، ولی فقیه است.

وظایف اختصاصی

منظور از وظایف اختصاصی، وظایفی است که شیعیان نسبت به امام عصر حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارند و مختص به مردم زمان غیبت نمی شود بلکه چنانکه در روایات آمده است امامان معصوم، مردم را به انجام این امور امر می نمودند و خود نیز چنین می کردندامام صادق-علیه‌السّلام- درباره‌ حضرت مهدی-علیه‌السّلام- می‌فرماید:‌«لو ادركته لخدمته ایام حیاتی؛ اگر دوران او را درك می‌كردم،‌ همه روزهای زندگیم را در خدمت به او می‌گذراندم». (بحارالانوار،‌ ج51،‌ص148)

از جمله این وظایف، صدقه برای سلامتی و در امان بودن حضرت از بلایا، دعا برای فرج و ظهور ایشان، و انتظار فرج است.

نکته اول: بر اساس روایات از آنجا که شرایط دینداری و عمل به این وظایف در زمان غیبت(بدلیل عدم حضور امام)  سخت تر از زمان حضور معصومین(علیهم السلام)  است عمل به آنها  نزد خدای متعال دارای ارزش بیشتری است.

 پیامبر اکرم (ص) فرمودند :

آدمی تعجّب می کند از وفور ایمان مردم آخرالزّمان که پیامبری را ندیدند و امام آسمانی را زیارت نکردند و تنها ایمان به سطوری میآورند که بر روی کتابهای باقیمانده از وحی و کلمات معصومین نقش بسته است.

نکته دوم: طبق فرموده مرحوم آیت الله بهجت(رحمة الله علیه) همه ما  قادر به  فرج شخصی هستیم: «هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجّت (عج) و فَرَج شخصی خود پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک!» [در محضر بهجت:2/133
برچسب ها: امام ، معصوم ، شیعیان ، وبلاگ ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.