سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقامات سعودي به شدت از ناآراميهاي داخلي نگرانند

"کارين ايليوت هاوس" نويسنده کتاب "در عربستان سعودي" گفت: بيداري اسلامي در حال خودنمايي در اين کشور به ظاهر آرام است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني پي بي اس، "ايليوت هاوس" گفت: به نظر من سعودي هاي مشکلاتي جدي دارند. ميزان بيکاري در ميان جوانان بسيار بالاست و شصت درصد جمعيت اين کشور نيز زير بيست درصد هستند. آنان منابع پولي زيادي براي مقابله با اين مشکل دارند ولي اين منابع که از طريق اينترنت و ماهواره با دنياي خارج در ارتباط و از تحولات کشور خود و سراسر جهان در با خبر هستند، جوابگو نيست.
ايليوت هاوس ادامه داد مقامات سعودي به شدت از سياست "تفرقه بينداز و حکومت کن" استفاده مي کنند.  
از ديگر سو مذهب نيز در اين راه بي تاثير نيست زيرا آنان برداشت خود را از دين تبيين مي کنند و چنين نشان مي دهند که حتي در صورت بد بودن حاکمان، بايد از آنان پيروي کرد زيرا در غير اين صورت، دچار هرج و مرج مي شوند.  
همانطور که گفتم، موضوع ديگر پول است زيرا آنان در سايه نفت ، پول زيادي در اختيار دارند و اين پول را در سراسر کشور پخش مي کنند ولي مردم همچنان مي بينند که سطح زندگي آنان تنزل مي کند و با توجه به اينکه مي دانند پول زيادي نيز دارند، از اوضاع سرخورده و ناراضي مي شوند. بنابراين مي بينيم که حتي پول نيز تاثير گذاري خود را براي حاکمان سعودي از دست مي دهد.
وي گفت زن بودن براي من در نگارش کتاب و جمع آوري اطلاعات مزيت بزرگي بود زيرا اين امکان وجود داشت که در کنار صحبت با مردان، با زنان نيز به گفتگو بنشينم. در عربستان سعودي زنان روشنفکر و مترقي خواه زيادي را ديدم که شوهرانشان به آنان اجازه صحبت کردن با من را دادند. من توانستم با طيف گسترده اي از زنان، از بسيار محافظه کار که بر اساس آموزه هاي ديني زندگي مي کردند تا زناني که براي خود پيشه و تجارتي دارند، ديدار کنم.  
نويسنده آمريکايي تاکيد کرد به باور من رژيم سعودي از ناآرامي ها در کشور، ميزان بيکاري در ميان جوانان و تلاش روز افزون زنان براي داشتن فرصت هاي شغلي نگران هستند. در حال حاضر بزرگترين موضوعي که در حال حاضر درگيرش هستند موضوع جانشيني است زيرا پادشاهي در اين کشور از يک برادر به برادر ديگر مي رسد و همه برادران نظام پادشاهي در سنين بالا هستند به شکلي که جوان ترين برادر، 68 يا 69 سال دارد. در نقطه اي، نظام حاکم مجبور است که سلطنت را به نسل جوان تر منتقل کند و اين کار راحت نيست زيرا 32 شاخه از برادران در سلطنت سعودي وجود دارد که هر کدام پسران بسياري دارند که مي توانند پادشاه باشند. از اين رو کار بر آنان بسيار دشوار است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.