سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

رونمايي از دستگاه طیف سنج جرمی زمان پرواز ساخته شده در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان

دستگاه طیف سنج جرمی زمان پرواز كه توسط شركت تاف فناور پارس از شركت هاي دانش بنيان مستقر در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان ساخته شده است، رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان با بیان اینکه کاربرد اصلي اين دستگاه تعيين جرم مولکولها و اتمها است، اظهار كرد: آنالیز جرمی به روش زمان پرواز یکی از انواع تکنیک‌های طیف‌سنجی جرمی است که بدليل قابليت بالا در مطالعه مولکولهای سنگین اهميت بيشتري دارد.

محمود شيخ زين الدين با بیان اینکه اين دستگاه از دانش فني بالايي برخوردار و مورد تحريم قرار گرفته است، افزود: تقاضاي زيادي از سوي مؤسسات علمي داخل کشور براي خريد آن وجود دارد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: در تکنيک دستگاه، ابتدا مولکولها يونيزه شده و سپس به داخل يک لوله پرواز که عاري از ميدان است پرتاب مي شوند و در آنجا زمان پرواز آن اندازه گيري مي شود.

وی ادامه داد: از آنجا که انرژي جنبشي يکساني براي پرتاب به يونها داده مي شود، يونهاي سنگين سرعت کمتري مي گيرند و يونهاي سبک با سرعت بيشتري حرکت مي کنند. بنابراين يونهاي مختلف در حين پرواز از يکديگر جدا شده و به ترتيب وزن به دتکتور برخورد مي کنند.

شیخ زین الدین عنوان كرد: از جمله کاربردهاي اين دستگاه مي‌توان به تحقیقات و مطالعات دارویی، محیط زیست، تولیدات مواد غذایی، تولید و آنالیز در صنعت عطرسازی، شناسایی سموم، صنعت نفت و پتروشیمی و صنایع وابسته اشاره كرد.

شركت تاف فناور پارس از شركت هاي دانش بنيان مستقر در مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که در زمینه شیمی و صنایع شیمیایی فعالیت می نماید./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.