سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بدترین سناریوی ممکن برای اسرائیل

سفر امیر قطر به نوار غزه یکی از بدترین سناریوها برای اسرائیل بود که در کنار انقلاب های عربی موجب می شود نظام عربی جدیدی در منطقه شکل بگیرد که خطوط قرمز اسرائیل را در زمینه تعامل با مردم فلسطین رعایت نکند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، النعامی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: سفر امیر قطر به نوار غزه یکی از بدترین سناریوها برای اسرائیل بود که در کنار انقلاب های عربی موجب می شود نظام عربی جدیدی در منطقه شکل بگیرد که خطوط قرمز اسرائیل را در زمینه تعامل با مردم فلسطین رعایت نکند. به همین علت حملات هوایی به غزه پیامی برای رهبران فلسطینی و رهبران کشورهای عربی بود. اما مسائل داخلی اسرائیل نیز در موج حملات اخیر به نوار غزه بی تاثیر نبوده است. مبارزات انتخاباتی در اسرائیل آغاز شده است و بنیامین نتانیاهو تلاش می کند به افکار عمومی این گونه القاء کند که تضمین کننده امنیت آنان است.

النعامی گفت:رقبای چپگرا و میانه رو نتانیاهو تلاش می کنند مبارزات انتخاباتی را به سوی مشکلات اقتصادی و اجتماعی اسرائیل پیش ببرند که نتانیاهو در این زمینه ضعیف عمل کرده است. اما نتانیاهو تلاش می کند مبارزات انتخاباتی را به سوی مسائل امنیتی پیش ببرد تا رقبایش نتوانند از مشکلات اجتماعی و اقتصادی علیه او استفاده کنند. نتانیاهو همچنین از مسئله انتخابات در آمریکا برای جلب حمایت مطلق از اقدامات تجاوزکارانه خود بهره برداری می کند.

النعامی با اشاره به حملات متقابل مبارزان فلسطینی به جنوب فلسطین اشغالی گفت: واکنش فلسطینیها نشان داد مقاومت فلسطین حاضر نیست قواعد بازی را آن گونه که اسرائیل درصدد تحمیل آن است رعایت کند.


از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی فرانس24 اعلام کرد: درحمله جنگنده های اسرائیلی به غزه چهار فلسطینی کشته شدند. اقدام تلافی جویانه حماس درشلیک 65 خمپاره به سوی اسرائیل نیز سه مجروح بر جای گذاشت. حمله به غزه ساعاتی پس از پایان سفر امیر قطر به غزه انجام گرفت.

مقامات حماس بر این باورند که انتخاب زمان حمله اسرائیل به غزه اتفاقی نبوده است. از نظر حماس، اسرائیلی ها در انتقام سفر امیر قطر به غزه که شکستی بزرگ برای اسراییل تلقی می شود، به این حمله مبادرت کرده اند. از زمان به قدرت رسیدن حماس در سال دو هزار و هفت، امیر قطر اولین مقام خارجی است که در غزه با مسئولان حماس دیدار کرده است. مقامات اسرائیلی نیز از این سفر بسیار ناراحت هستند و بر این باورند که سفر امیر قطر به غزه، شانس موفقیت گفتگو های صلح را از میان برده است. البته باید دانست که تشدید تنش ها در این منطقه پیش از سفر امیر قطر آغاز شده بود. پیش از این سفر ما شاهد تبادل آتش سنگین بین غزه و اسرائیل بودیم، اما در طول سفر امیر قطر به غزه این تبادل آتش برای ساعاتی قطع شده بود و با پایان سفر وی تبادل آتش با شدت بیشتری ادامه یافت. در حال حاضر آرامش در غزه حاکم شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.