سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هسته خورشيد سرچشمه انرژي موجود بر روي زمين

انرژي كه به سمت زمين سفر مي كند و در زمين موجب ادامه حيات موجودات زنده مي شود در مركز خورشيد ،يعني هسته آن توليد شده و از پس از طي لايه هاي خورشيد به زمين مي رسد .

زهرا شریفی كارشناس مركز نجوم آوااستار در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت:خورشيد نزديك‌ترين ستاره به ما و تنها سرچشمه نور و انرژي براي ادامه حيات موجودات زنده روی زمين است. خورشيد مانند همه ستارگان عالم خود توليد كننده‌ي نور و انرژي مي باشد كه انرژي آن از واكنش هم جوشي هسته‌اي در مركزش توليد مي شود.

وي انرژي و فشار حاصل از اين انفجارهاي هسته‌اي را به حدي دانست كه با وجود نيروي گرانش بسيار زياد از جرم ستاره، مانع از فروريختن ستاره به درون خودش ميشود و افزود: انرژي در مركز خورشيد توليد مي شود ،سپس به لايه هاي بالايي ميرسد و خورشيد را به مقصد زمين ترك مي‌كنند تا حيات ما موجودات روي زمين را تامين كنند.

شريفي تصريح كرد:فاصله خورشيد با زمين حدود 6/149 ميليون كيلومتر است كه اين فاصله را يك واحد نجومي به نام (AU) نامیده اند و در برخي از ماه هاي سال مانند ماه دي در كمترين فاصله و در فصل تابستان به بيشترين حد خود مي رسد.

عناصر سنگين تنها 2 درصد از جرم خورشيد را اشغال كرده اند

وي اظهار داشت: به دلیل نزديكي زمين به خورشيد، ميتوانيم سطح آن را به راحتي با ابزار اپتيكي مجهز به فيلترهاي مناسب ببينيم و ويژگي‌هاي فيزيكي مثل دما، حجم، جرم، چگالي و حتی شدت فعاليت‌هاي مغناطيسي و حركت دوراني بخش‌هاي مختلف آن را با دقت بسيار زياد اندازه‌گيري كنيم.

شريفي تاكيد كرد: بررسی ها و تجزيه هايي كه بر روي طيف نوري خورشيدانجام شده نشان مي دهد 71 درصد از جرم خورشيد را هيدروژن و 27 درصد‌ جرم آن را هليوم و 2 درصد باقي مانده آن را عناصر سنگين كربن و آهن و ... تشكيل مي‌دهد.

وي خاطر نشان كرد: خورشيد ما بر خلاف بيشتر ستارگان غول‌پيكر كه بعد مرگ خود به اجرامي غريب مثل ستاره نوتروني يا سياهچاله تبديل مي‌شوند؛ پس از طي حياتي طولاني و كم هيجان، به آرامي به غولي سرخ تبديل و سپس به صورت يك كوتوله‌اي سفيد در فضا و به تدريج به جرمي تيره و تار در مكان خلوت و آرام در عالم تبديل خواهد شد./ع2

برچسب ها: هسته ، خورشید ، انرژی ، لایه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.