سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مأموران حفاظت اداره كل محيط‌زيست استان تهران كشف كردند

كروكوديل 150 سانتي در يك گلخانه

موضوع نگهداري جانوران وحشي در خانه‌ها ديگر از شير و روباه گذشته چون مأموران محيط‌زيست در يك گلخانه كروكوديلي 1.5 متري كشف كردند.

 به گزارش گروه حوادث باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران شوک براي مردم باوركردني نيست در همسايگي آنها حيوانات وحشي نگهداري شود. براي اهالي يكي از محله‌هاي شمال تهران هم همين‌طور بود و آنها وقتي فهميدند از يك گلخانه در محله‌شان حيوانات وحشي كشف شده است تنها واكنش‌شان تعجب بود.  
 
اسماعيل ميران‌زاده، فرمانده يگان حفاظت اداره كل محيط‌زيست استان تهران در خصوص كشف اين حيوانات وحشي گفت: عصر روز گذشته باخبر شديم تعدادي جانور وحشي در يك گلخانه واقع در شمال شهر تهران نگهداري مي‌شود. بعد از بررسي موضوع و حصول اطمينان همراه مأموران اجرايي يگان حفاظت محيط‌زيست استان تهران كه ضابطين دادگستري هم هستند به محل مربوط مراجعه و با تعدادي از حيوانات وحشي مانند يك بهله عقاب تالابي خالدار بزرگ، يك بهله شاهبوف و يك كروكوديل روبه رو شديم. اين حيوانات پس از كشف به منظور پيگيري ساير اقدامات قانوني شامگاه يكم آبان‌ماه به اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان تهران منتقل شدند.  
ميران‌زاده در ادامه افزود: براساس قانون، نگهداري حيوانات، چه بومي و چه غيربومي بدون اخذ مجوز لازم و مقتضي ممنوع است. براي مثال در ماده 7 قانون كار و صيد آمده است: خريد، فروش، تكثير، پرورش، صدور و ورود حيوانات وحشي و اجزاي آنها كه غيربومي بوده و از خارج به كشور وارد شده و يا از قبل در كشور تكثير شده و پرورش يافته‌اند فقط با كسب پروانه يا اجازه از سازمان  
حفاظت محيط‌زيست مجاز است.  
به گفته وي، همچنين ورود و صدور آن دسته از جانوران وحشي و اجزاي آنها كه در فهرست كنوانسيون تجارت بين‌المللي گونه‌هاي در معرض خطر انقراض ثبت شده‌اند، تنها با رعايت مقررات كنوانسيون مذكور صورت مي‌گيرد. براين اساس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌تواند گونه‌هايي كه برخلاف مقررات كنوانسيون مذكور، به كشور وارد شده‌اند را ضبط و در صورت لزوم با هزينه واردكننده به كشور مبدأ عودت دهد.  
فرمانده يگان حفاظت اداره كل محيط‌زيست استان تهران با اشاره به ديگر قوانين موجود در اين زمينه تصريح كرد: در بند ج ماده 10 قانون شكار و صيد نيز آمده كه هر كسي مرتكب اعمالي از قبيل حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشي زنده يا مرده و يا اجزايي از آنها بدون كسب پروانه يا مجوز از سازمان حفاظت محيط‌زيست شود به جزاي نقدي از يكصدهزار ريال تا يك ميليون ريال و يا حبس از يك ماه تا شش ماه محكوم مي‌شود.  
همين طور در تبصره 2 ماده 13 قانون شكار و صيد اشاره شده كه هر كسي مبادرت به زنده‌گيري، شكار، خريد و فروش و حمل و نگهداري و صدور پرندگان شكاري از قبيل شاهين، بحري، بالابان و دليجه كند علاوه بر محكوميت به سه سال حبس و جزاي نقدي از يك ميليون و 800 هزار ريال تا 20 ميليون ريال و در صورت تكرار به هر دو مجازات محكوم مي‌شود.  
وي با اشاره به تشديد طرح برخورد با خريد و فروش و نگهداري غيرمجاز حيوانات در استان تهران افزود: از ابتداي سال 91 يگان حفاظت محيط‌زيست استان تهران برخورد با مراكز غيرمجاز خريد و فروش و نگهداري غيرقانوني حيوانات را علي‌رغم مشكلات موجود تشديد كرده است و برخورد با اينگونه مراكز در سطح استان تهران در دستور كار ما قرار دارد.  
همچنين مردم در صورت مشاهده هرگونه موارد مشكوك يا افرادي كه اقدام به اينگونه رفتارها مي‌كنند، اطلاعات خود از خريد و فروش و يا نگهداري غيرقانوني حيوانات را با شماره تماس 77359564 و يا 4-77355781 اعلام كنند و مطمئن باشند به محض اطلاع‌رساني به سرعت با متخلفان برخورد مي‌شود. ضمن اينكه امكانات و نيروهاي يگان حفاظت محيط‌زيست به گونه‌اي است كه در هر زماني از شبانه‌روز امكان برخورد و اعزام به محل وجود دارد.  /ل

برچسب ها: موضوع ، نگهداری ، جانوران ، وحشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.