سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست تخصصی گزارش احمد شهید در باشگاه خبرنگاران مطرح شد

هر فرقه و گروه نوظهوری نمی‌تواند خود را اقلیت بخواند

یک کارشناس مسائل حقوق بشر گفت: بايد در تعريف اقليت‌ها پيوند سرزميني و ريشه‌دار بودن آنها مورد توجه قرار گيرد و براين اساس هر فرقه و گروه نوظهوري نمي‌تواند خود را اقليت بخواند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، خلف رضايي كارشناس مسائل حقوق بشر در نشست تخصصي "گزارش احمد شهيد" كه همزمان با سالروز تأسيس سازمان ملل در باشگاه خبرنگاران و با همکاری موسسه راهبردی دیده بان برگزار شد، با اشاره به مباني حمايت از حقوق اقليت‌ها در قانون اساسي و مجامع حقوق بشري اظهار داشت: هنوز براي واژه اقليت، تعريف جامعي ارائه نشده و برخي از مجامع بين‌المللي بر اين امر صحه گذاشته‌اند و اختلاف نظر در خصوص اين مسئله امري طبيعي است.

وي ادامه داد: در يك تعريف آمده که اقليت‌ها گروهي هستند كه در موقعيت غيرحاكم قرار داشته و با داشتن تابعيت آن ملت به صورت نسبي با آنها احساس همبستگي مي‌كنند.

رضايي در تبيين مفهوم ديگري كه اسناد بين‌المللي از اقليت ارائه كرده‌اند، گروه‌هاي بومي در يك كشور كه پيش از حضور متجاوزان به سرزمين خود با ملت آن كشور پيوندي جدي دارند را به عنوان اقليت برشمرد.

وي تاكيد كرد: در رويه كميته حقوق بشر، اين دو تعريف مترادف و گاهي به جاي يكديگر به كار برده مي‌شود.

رضايي افزود: بايد در تعريف اقليت‌ها پيوند سرزميني و ريشه‌دار بودن آنها مورد توجه قرار گيرد و براين اساس هر فرقه و گروه نوظهوري نمي‌تواند خود را اقليت بخواند.

اين كارشناس مسائل حقوق بشر با اشاره به وضعيت اقليت‌ها در ايران اظهار داشت:‌ در نظام جمهوري اسلامي ايران كه پايه‌هاي آن بر باورهاي اسلامي شكل گرفته است توجه خاصي به اقليت‌ها شده و در اصل 19 و 20 قانون اساسي كشورمان به طور خاص به حقوق اين قشر از جامعه توجه شده است.

وي در پايان يادآور شد: بر طبق قانون اساسي كشورمان، مردم ايران از هر قومي كه باشند از حقوق ثابتي برخوردار هستند.

انتهاي پيام/ش3

برچسب ها: رضایی ، حقوق ، بشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.