سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجازات چهل ميليوني در انتظار مجرمان اينترنتي

مجازات سوءاستفاده از عكس و فيلم‌هاي خصوصي بر حسب فصل پنجم ماده 17 قانون جرايم رايانه‌اي ،به حبس از 91 روز تا دو سال يا جزاي نقدي از پنج تا چهل ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  از  پايگاه اطلاع رساني پليس، سوءاستفاده از فيلم و عكس‌هاي خصوصي و خانوادگي افراد يكي از جرايم قابل توجه كنوني به شمار مي‌رود كه بخشي از پرونده‌هاي محاكم قضايي و نيروي انتظامي را به خود اختصاص داده است.
به طور معمول تبهكاران پس از دستيابي به اطلاعات موجود در تلفن‌هاي همراه يا رايانه افراد، با تهديد به انتشار تصاوير و اطلاعات شخصي، نقشه اخاذي و سوءاستفاده از طعمه‌هايشان را طراحي و اجرا مي‌كنند، گاهي اوقات هم سعي مي‌كنند تا به اين طريق به اهداف شوم‌شان دست يابند.
از آنجا كه برخي تبهكاران براي تحت فشار قرار دادن طعمه‌ها، در مواردي بخشي از عكس و فيلم‌هاي خصوصي مردم را در اينترنت منتشر مي‌كنند، به ناچار مجبور به هر نوع باج دادن به شيادان و شيطان صفت‌ها مي‌شوند.
فصل پنجم، ماده 17 قانون جرايم رايانه‌اي هم تصريح دارد: هركسي كه به وسيله سيستم‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي، صوت، تصوير يا فيلم خصوصي و خانوادگي يا اسرار ديگري را بدون رضايتش منتشر كند يا در دسترس ديگران قرار دهد، به نحوي كه منجر به ضرر يا هتك حيثيت شود به حبس از 91 روز تا دو سال يا جزاي نقدي از پنج تا چهل ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
بنابراين از آنجا كه گوشي‌هاي تلفن همراه وسيله مناسبي براي تهيه فيلم و عكس‌هاي خانوادگي و خصوصي و همچنين محل امني براي نگهداري آنها نيست، به شهروندان توصيه مي‌شود تا حد امكان از ذخيره كردن اين نوع تصاوير در گوشي‌هاي تلفن‌همراه يا رايانه شخصي خودداري كنند./ف
برچسب ها: مجازات ، میلیونی ، مجرم ، اینرنت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.