سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهره برداري آمريکا از اوضاع سوريه براي تقويت همکاري با ترکيه

ترکيه در دوران حزب عدالت و توسعه به رياست رجب طيب اردوغان کاملا تحت فرمان آمريکاست و واشنگتن از بحران سوريه براي تقويت همکاريهاي امنيتي با آنکارا بهره برداري مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه الاخباريه ؛ نقش واشنگتن در دامن زدن به بحران سوريه با فرستادن سلاح يا گروههاي تروريستي مسلح و حمايت از تروريسم با همه وسايل به طور اساسي به نقش‌آفريني حزب عدالت و توسعه در ترکيه متکي است که کاملا به طرحهاي آمريکايي صهيونيستي براي متزلزل کردن ثبات در سوريه تسليم شده است.

افشاگري واشنگتن پست در خصوص تلاش آمريکا براي تقويت روابط امنيتي اش با ترکيه با بهره برداري از بحران در سوريه، انتقادات ترکيه از دولت اين کشور  افزايش يافته و فضايي از نگراني بر شمار زيادي از ترکها به ويژه ساکنان شهر  انطاکيه سايه افکنده است. ساکنان انطاکيه معتقدند رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه و دولت وي مجري طرحهاي آمريکا براي دامن زدن به منازعه در منطقه است و اين دولت ترکيه است که با کمک به گروههاي تروريستي مسلح و اتحاد با دشمنان سوريه در غرب باعث شده است ترکيه درگير منازعه در سوريه شود.

روزنامه آمريکايي کريستين ساينس مانيتور نيز نوشت آنچه در سوريه رخ مي دهد يک طرح بزرگ آمريکايي براي تجديد نظر در خاورميانه بزرگ است.

اين در حالي است که محمد لتّان از نويسندگان ترک از دولت ترکيه که به گفته وي بر اصول غير دموکراتيک و استبدادي و غاصبانه مبتني است انتقاد کرد و نوشت اين دولت  نمي تواند مشکلات حزبي و مشکلات داخلي و خارجي ترکيه را حل کند.

بسياري از آنهايي که امور ترکيه را پيگيري مي کنند معتقدند دولت اردوغان سالها به سياست خارجي خود افتخار مي‌کرد و از روابط حسن همجواري با کشورهاي همسايه سخن مي گفت و مدعي بود هيچ مشکلي در ترکيه وجود ندارد اما به سرعت موازنه تغيير کرد و اوضاع سوريه بر ديپلماسي ترکيه سايه افکند به خصوص آنکه ديپلماسي آنکارا در اين بحران نقش مهمي ايفا مي کند.

واقعيتهاي زيادي نشان مي دهد که آمريکا و هم پيمانانش به دنبال اهداي دموکراسي به ملت سوريه نيستند و بايد از حوادث عراق عبرت گرفت. براي اين کشورها فقط تلاش براي رسيدن به نفت و منابع انرژي و دامن زدن به منازعات طائفه اي اهميت دارد تا کشورهاي منطقه تکه تکه و ضعيف شوند .

برچسب ها: ترکیه ، اردوغان ، آمریکا ، بحران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.