سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

ختمی معجزه می كند

گل ختمی با نام علمی 'Althaea officinalis' از تیره پنیركیان گیاهی خودرو و معجزه گر، هم تزئینی و هم درمانی است وبا توجه به مصارف بالای آن در سیستان و بلوچستان مهمان باغچه بیشتر منازل مردم است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامت جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماری ها برخوردار هستند و گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمان های گیاهی به طور كلی فرآورده های طبیعی با توجه به اثبات اثرات مخرب و جانبی داروهای شیمیایی بویژه طی سال های اخیر روبه افزایش بوده است.

رویشگاه اصلی گیاه ختمی با خواص دارویی فراوان از جمله تسكین دهنده عارضه های پوستی و برطرف كننده یبوست، در سیستان و بلوچستان منازل اكثر مردم شهرستان های زابل، خاش، ایرانشهر، زاهدان، سرباز و نیكشهر است.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ختمی گیاهی علفی و چند ساله دارای ساقه ای با كرك های ریز به رنگ خاكستری است كه ارتفاع آن به حدود دو متر می رسد.

'بی یاری افزود: برگ های ختمی دندانه دار، پهن و قلب مانند و گل های آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است كه به صورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می شود.

وی با بیان اینكه تمام قسمت های گیاه ختمی استفاده طبی دارد گفت: این گیاه دارای مواد نشاسته ای، چربی، اسانس، آنتوسیانین و سیانیدنین است.

وی اظهار داشت: ختمی به سبب داشتن گل های زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه های منازل اكثر مردم سیستان و بلوچستان كاشته می شود.

وی گفت: مناطق گرم، زیر گرمسیری استوایی و نواحی گرمسیری بین دو مدار شمال و جنوب استوا عمده ترین مناطق كشت گیاه ختمی در دنیا به حساب می آیند.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان افزود: گل ختمی از نظر طب قدیم سرد و تر است و بطور كلی استفاده از آن روی تمام اعضای بدن بویژه روده ها، ریه ها، معده، كلیه ها و مثانه تاثیر مثبت دارد.

وی ادامه داد: گل ختمی ملین و برطرف كننده یبوست است و بیماری های تنفسی را بر طرف و عادت ماهیانه خانم ها را تنظیم می كند و سرفه های خشك را از بین می برد و غرغره كردن جوشانده این گیاه باعث رفع گلودرد می شود.

وی گفت: نرم كردن پوست، برطرف كردن ناراحتی های پوستی و سرفه های خشك، پایین آوردن تب، درمان كننده اسهال خونی، زیاد كننده ادرار، رفع كننده تورم و ناراحتی های دستگاه ادراری و تنظیم كننده قند خون از مهمترین خواص ریشه گیاه ختمی است.

یاری افزود: ضماد برگ ختمی برطرف كننده دمل ها و ورم پستان و معده، درد سیاتیك، رعشه و ورم بنا گوش را درمان می كند.

وی گفت: همچنین برای التیام شكستگی ها برگ ختمی را به صورت ضماد در آورده و روی شكستگی می گذارند.

وی با بیان اینكه گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامت جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماری ها برخوردار هستند، اظهار داشت: بیش از هزار و 200 گونه گیاهی در سیستان و بلوچستان وجود دارد كه تاكنون ارزش دارویی 70 مورد آنها شناسایی شده است./س

برچسب ها: خواص ، گل ، ختمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ دی ۱۳۹۴
ممنونم همیشه شاد و سلامت باشید .