سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

اهدای 2 نسخه قرآن نفیس خطي به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

رئیس اداره مخطوطات سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي گفت : دو نسخه قرآن خطی ارزشمند متعلق به قرن سیزدهم هجری قمری توسط یکی از ایرانیان مقیم آمریکا و یک خیر به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، با بیان این مطلب افزود : این قرآن توسط همسر و فرزند مرحوم سید محمدرضا سیدمؤمن به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی اهدا شده است.

وی افزود : دو صفحه افتتاح هر یک از اين قرآن‌ها دارای سرلوح و کتیبه صدر و ذیل و حاشیه منقش به گل و برگ، اسامی سوره‌ها به خط ثلث، فواصل آیات گوی زرین، در حاشیه نشانه‌های حزب و نصف الجزء به سرخی، جلد مقوای روغنی با گل و برگ در زمینه لاکی، دارای جعبه چوبی خاتم‌کاری منقش به ترنج و سرترنج است.

فاضل‌هاشمی به قرآن دیگري که زهرا قدیریان و بتول شهرستانی به نیابت از خاندان مرحوم جعفر قدیریان به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی اهدا كرده‌اند، اشاره و افزود : این قرآن نفیس با شش صفحه تمام تذهیب در آغاز نسخه در قرن سیزده هجری قمری به خط نسخ خوش خفی بر روی کاغذ نخودی آهار مهره، دو صفحه اول فهرست قرآن به خط ثلث به سرخی و سیاهی، صفحه سوم و چهارم دعای قبل از تلاوت در میان ترنج و سرترنج زرپوش، دو صفحه افتتاح دارای سرلوح و کتیبه صدر و ذیل و حاشیه دالبری مذهب و منقش، اسامی سوره‌ها به خط ثلث، تمام صفحات زراندازی و جدول‌کشی، جلد روغنی مزین به گل و برگ است.

سیدمؤمن، ایراني مقیم آمریکا و واقف قرآن نفيس خطي به كتابخانه‌ي حضرت رضا(ع) اظهارکرد: بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) امید همه ما است، افتخار ما سپردن نسخه‌های خطی به کتابخانه معظم حضرت رضا(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: این قرآن نسل به نسل در خانواده ما نگهداری می‌شود و مدت زیادی است که منتظر ‌چنین لحظه‌ای هستیم تا از این طریق عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نشان دهیم./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.