سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

اجرای طرح تلقیح دام‌های سبک به روش لاپاراسکوپی در استان مرکزی

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح تلقیح دام‌های سبک به روش لاپاراسکوپی در استان مرکزی به اجرا درآمد

همایون نادرنیا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اظهار داشت: برای نخستین بار در استان مرکزی پروژه آمیخته‌گری دام سبک به شیوه لاپاراسکوپی در استان به اجرا درآمد که طی آن تلقیح مصنوعی یک هزار و 100 رأس میش محلی با اسپرم گوسفند نژاد رومانف و 40 رأس بز نیز با اسپرم بز نژاد سافن صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این روش با هدف افزایش چندقلوزایی ماده به اجرا درآمده است خاطر نشان ساخت: در طرح تلقیح دام‌های سبک با استفاده از روش لاپاراسکوپی اسپرم گوسفند رومانف که دارای خصوصیت چند قلوزایی، قدرت باروری بالا و بدون دنبه است در دام‌های بومی تلقیح می‌شود که چندقلوزایی و افزایش زاد و ولد از نتایج مثبت این پروژه است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در حال حاضر این طرح در شهرهای خنداب، کمیجان و محلات به اجرا درآمده است.

نادرنیا افزایش تولید گوشت و شیر حذف دنبه را از دیگر نتایج مثبت این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح که در واقع یک کار تحقیقاتی و اجرایی است در مرحله اول توسط دولت و به صورت رایگان اجرا می‌شود./س

برچسب ها: دام ، تلقیح مصنوعی ، اراک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.