سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

برگزاری همایش علمی تغییر اقلیم و امنیت غذایی در اصفهان

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان از برگزاری نخستین همایش علمی تغییر اقلیم و امنیت غذایی جامعه در اصفهان خبر داد .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان حمیدرضا رحمانی اظهار کرد: این همایش با هدف اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آموزش در زمینه امنیت غذایی، بررسی عوامل موثر در تغییر اقلیم، راهکارهای علمی و پژوهشی اثرات تغییر اقلیم بر امنیت غذایی و بررسی راهکارهای اجرایی کاهش اثرات تغییر اقلیم بر امنیت غذایی برگزار می شود.

وی افزود: کشاورزی به آب و هوا و اقلیم وابسته است از این رو تنوع اقلیمی و تغییرات آن در کوتاه مدت و دراز مدت نقش تعیین کننده ای در میزان تولید و پایداری آن دارد.

دبیر اولین همایش تغییر اقلیم و امنیت غذایی اصفهان گفت: تغییرات اقلیمی به صورت دوره ای و دائمی، یک واقعیت عینی است و بنابر این برخورد با آن به آگاهی، آمادگی، برنامه ریزی و توانمندسازی نیاز دارد که همگی از ضرورت های لازم برای کاهش اثرگذاری های زیانبار ناشی از آن است.

وی افزود: این رویداد که اثرات آن به شکل گرمایش جهانی، تغییر الگو و دوره بارش ها، افزایش پیشامد و رخدادهای غیرمترقبه مانند سیل و خشکسالی و گرد و غبارهای گسترده بروز کرده، بیشترین تاثیر سوء را بر فعالیت های غذایی، کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست گذاشته است.

رحمانی گفت: در کشور ما نیز اثرگذاری تغییر اقلیم به صورت خشک شدن دریاچه ها، تالاب ها و کاهش ذخایر منابع آبی به خوبی نمایان است.

وی تاکید کرد: کمبود آب در کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم یکی از مهمترین معضلات ناشی از تغییر اقلیم است و در این مورد تمامی زیرساخت و شبکه های مربوط به بهره برداری از آب و توزیع آن در عرصه های کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

رحمانی گفت: اثرات سوء تغییر اقلیم ممکن است بر همه اجزای امنیت غذایی کشور از جمله تولید، دسترسی، مصرف و همچنین پایداری نظام های تامین و توزیع غذایی تاثیر داشته باشد.

رحمانی با اشاره به اینکه چهارم بهمن زمان برگزاری همایش مذکور اعلام شده است، گفت: همزمان با این همایش دو کارگاه آموزشی برگزار می شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.