سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

توسعه همکاری ایران و ارمنستان در بخش کشاورزی آذربایجانشرقی

رییس سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با امضای قرارداد خرید دستگاه‌های كنترل خسارات تگرگ بین این استان و استان آرماویر، همكاری ایران و ارمنستان در بخش كشاورزی توسعه می یابد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، محمدیان امروز در دیدار با پروفسور آرام وارطانیان رییس مركز نوآوری باروا از استان آرماویر ارمنستان با اشاره به استفاده از دستگاه های ضد تگرگ گفت: این دستگاه ها نتیجه مطلوبی در جلوگیری از خسارات تگرگ در مزارع دارند.

وی با اشاره به اینكه سالانه میلیاردها ریال بر اثر بارش تگرگ به باغات و مزارع استان خسارت وارد می شود، اظهاركرد: در صورت نصب این سامانه و افزایش سطح زیر پوشش این سامانه ها میزان خسارات ناشی از بارش تگرگ به حداقل خواهد رسید.

محمدیان با بیان اینكه ارمنستان بازار مناسبی برای محصولات كشاورزی آذربایجان شرقی است، گفت: ظرفیت های مشترك زیادی برای همكاری دو طرف وجود دارد.

وی تبادل هیئت های كارشناسی در حوزه های مختلف كشاورزی و منابع طبیعی و همچنین بهره گیری از چراگاه ها و مراتع ارمنستان را از جمله موارد مورد بررسی در راستای توسعه همكاری ها عنوان كرد و گفت: خرید دستگاه های باران زا و مولد باران از ارمنستان هم در دستور كار است.

رییس مركز نوآوری باروا از استان آرماویر ارمنستان نیز گفت: با استفاده از فناوری های نو از وارد آمدن خسارت تگرگ به باغات و مزارع جلوگیری می شود.

پروفسور آرام وارطانیان (Aram Vardanyan) با بیان اینكه دستگاه های ضد تگرگ تولید شده در ارمنستان قادر هستند خطرناك ترین ابرهای تگرگ زا را پراكنده كنند، گفت: این دستگاه ها می توانند ابرها را در شعاعی حدود 500 متر تحت تاثیر قرار دهند.

وی گفت: هر كدام از این دستگاه ها قادر است بیش از یكصد هكتار از اراضی اطراف خود را زیر پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به اینكه این دستگاه ها با استفاده از گاز بوتان و پروپان كار می كنند، ادامه داد: این سیستم ها 12 كیلومتر برد دارند و قادر هستند از طریق شلیك امواج صوتی به داخل توده ابرهای تگرگ زا، از بارش تگرگ جلوگیری و آن را تبدیل به باران كنند.

پروفسور وارطانیان با بیان اینكه این دستگاه ها به صورت كنترل از راه دور كار می كنند و حتی می توان با استفاده از تلفن همراه و ارسال پیام كوتاه آنها را فعال كرد، گفت: این سیستم ها قادرند ابرهای تگرگ زا را بصورت خودكار شناسایی كرده و با تولید امواج ضربه ای كافی برای تأثیر بر روی ابرها در ارتفاع 10 كیلومتر، با هدف جلوگیری از بارش تگرگ و همچنین به عنوان تحریك بارش باران در بسیاری از موارد عمل كنند.

وی خاطرنشان كرد: امواج تولید شده توسط این دستگاه ها برای محیط زیست از جمله پرندگان بی خطر است./س

 

برچسب ها: توسعه ، همکاری ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.