سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزير نفت در امور شرکت گاز خبر داد؛

کاهش 52 درصدي واردات گاز ايران/ ظرف 4 سال آينده کل کشور از نعمت گاز بهره مند مي شوند

در سال جاري کشورمان از ترکمنستان و آذربايجان تا پايان مهرماه 2.7 ميليارد مترمکعب گاز وارد کرده که نسبت به مدت مشابه 52 درصد کاهش واردات را نشان مي دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جواد اوجي، مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در نشست خبري که پيش از ظهر امروز در وزارت نفت تشکيل شد افزود: کشور ما دومين ذخاير گازي دنيا را دارد که در حال حاضر ظرفيت 34 هزار ميليارد مترمکعب، گاز قابل برداشت را دارد و در اين صد سال تاکنون 2 هزار و 39 ميليارد مترمکعب گاز برداشت کرده است که طي اين 6 ماهه اول حدود 69.5 ميليارد مترمکعب برداشت گاز از ميادين بوده است.

وي ميزان توليد ميعانات گازي را 10.8 ميليون مترمکعب عنوان کرد و گفت: نزديک 34 هزار و 500 کيلومتر خطوط انتقال فشار قوي با سايز 50 اينچ براي انتقال گاز از ميادين مشترک و پالايشگاه ها به مرکز، شمال، شرق و غرب کشور انجام مي شود.

همچنين داراي 69 ايستگاه تقويت فشار و 240 دستگاه تربورکمپرسور است.

اوجي با بيان اينکه ميزان مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري و صنايع غيرعمده 27.6 ميليارد مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد را نشان مي دهد افزود: حدود 81.5 ميليون مترمکعب گازرساني به صنايع شده که بيانگر رشد 3.4 درصدي است.

همچنين گازرساني به نيروگاه ها تا پايان مهرماه سالجاري 30 ميليارد مترمکعب بوده که از نظر رشدي مشابه سال گذشته است.

معاون وزير نفت صادرات گاز ايران به ترکيه را 5.7 ميليون مترمکعب ذکر کرد و گفت: ميزان صادرات گاز ايران يک درصد رشد داشته و واردات کشور از ترکمنستان و آذربايجان تا پايان مهرماه 2.7 ميليارد مترمکعب بوده که نسبت به مشابه سال گذشته 52 درصد کاهش را نشان مي دهد.

وي گفت: حدود 50 هزار و 563 واحد صنعتي خوراکشان از طريق گاز تأمين مي شود و نزديک 226 هزار کيلومتر خطوط شبکه هاي گازرساني شهري و روستايي انجام شده و تعداد المک به مرز 8 ميليون و 900 هزار در سراسر کشور رسيده است.

وي تاکيد کرد: ميزان مشترکان گاز طبيعي کشور 15 ميليون و 351 مشترک بوده و تعداد واحدهاي تحت پوشش خانگي، صنعتي و تجاري 19 ميليون و 222 هزار واحد است.

اوجي تصريح کرد: تعداد شهرهاي گازرساني شده 929 شهر بوده که رشد 97 درصدي داشته و حدود 13 هزار روستا با 5.8 درصد از نعمت گاز بهره مند هستند که اين ارقام در کشور ما بي نظير است چرا که کشورهايي مثل روسيه و شرکت گاز پروم که بزرگترين قطب گاز دنيا است چنين رشدي را شاهد نبوده است.

مديرعامل شرکت گاز تاکيد کرد: در صورت تامين اعتبار مورد نياز ظرف 4 سال آينده کل کشور از نعمت گاز بهره مند مي شوند.

اوجي تصريح کرد: در اين 7 ماه اخير 13 پالايشگاه به طور کامل تعميرات اساسي شده و اين تعميرات با استفاده از توان داخلي انجام شده تا جايي که 67 درصد قطعات از داخل کشور تامين مي شود و شرکت گاز اين آمادگي را دارد که در فصول زمستان براي مردم خدمات رساني کند.

وي افزود: ديروز به خطوط شبکه جديد گاز ( لوشان- رشت) گاز تزريق شده که از طريق آن به استان هاي گيلان، آذربايجان غربي، اردبيل، آذربايجان شرقي گاز ارسال مي شود.

همچنين از سمت گيلان گاز به شمال شرق کشور با تقويت ايستگاه هاي جديد فرستاده مي شود.

وي توان انتقال گاز به خطوط سراسري شبکه گاز را 720 ميليون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سوخت مايع نفت کوره حدود 24 ميليارد ليتر به نيروگاه ها، صنايع و بيمارستان ها ذخيره شده است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: با پيگيري هايي که انجام شده ميادين ذخيره سازي سراجي قم با ظرفيت 7 ميليون مترمکعب آماده بهره برداري است و تا به امروز 41 ميليون مترمکعب گاز در آن ذخيره شده و ميدان دوم خانگيران در بخش شورجه براي شمال شرق کشور در حال اجرا است./عب
برچسب ها: واردات ، گاز ، مترمکعب ، صنایع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.