سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صبح امروز

نشست تخصصي بين‌المللي "آزادي بيان يا تحريك افكار عمومي" برگزار شد

نماينده ارامنه شمال تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: اهانت علني به پيامبر اسلام در آمريكا و متعاقبا توهين شنيع به مسيحيت در صربستان هرگز مورد قبول مردم آزاده جهان قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، نشست تخصصي بين‌المللي "آزادي بيان يا تحريك افكار عمومي" صبح امروز در پژوهشكده روابط بين‌الملل با حضور خانلري و مره صدق نماينده اقليت‌هاي كشور، صفاوردي معاون هماهنگي و همكاري‌هاي بين‌المللي مركز امور زنان، رئيس اداره حقوق بشر و تنوع فرهنگي جنبش عدم تعهد، معاون مدير كل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه و با حمايت مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري برگزار شد.

در اين نشست تخصصي، صفاوردي معاون هماهنگي و همكاري‌هاي بين‌المللي مركز امور زنان و خانواده گفت: پيامد تحريك افكار عمومي، نسل كشي بوده و از همين رو NGO ها اقداماتي در راستاي صلح جهاني انجام مي‌دهند.

صفاوردي ادامه داد: در قوانين سازمان ملل متحد به حفظ صلح و امنيت بين المللي و همچنين توسعه روابط دوستانه ميان ملل در مبناي صلح تاكيد فراوان شده است.

وي افزود: آزادي بيان اگر مخل نظم و امنيت عمومي باشد در حيطه معناي اين كلمه نمي گنجد.

صفاوردي با بيان اين‌كه جهان امروز به دو دسته سكولار و اسلامي تقسيم شده گفت: اگر چه اقداماتي كه انجام مي‌شود در قالب صلح است اما مشاهده مي‌كنيم كه خروجي آن چيزي جز از بين بردن حقوق ملل نبوده است.

وي با تاكيد بر اينكه پس از انقلاب اسلامي ايران هويت ديني مردم شكل گرفت، ادامه داد: اين هويت در تمام جهان شكل گرفت و موجب بازگشت افكار و هويت ديني شد.

صفاوردي در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: لازمه توهين به اديان و به تمسخر گرفتن آنها تحريك افكار عمومي است كه غرب در قالب آزادي بيان دست به اين اقدام شوم مي‌زند.

در ادامه اين نشست، نماينده ارامنه شمال تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: توطئه اخير امپرياليستي- صهيونيستي در گستاخي و اهانت به ساحت پيامبر و مقدسات دين مبين اسلام، انزجاري شديد در ميان تمامي موحدان و پيروان اديان الهي ايجاد كرد.

خانلري ادامه داد: 5 نماينده اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي طي بيانيه مورخ 23 شهريور ماه كه يكي از نخستين بيانيه‌هاي سياسي در اين رابطه بوده اين توطئه را به منزله اقدامي ابلهانه عليه وحدت و يك دلي اديان توحيدي دانسته و آن را شديدا محكوم كرده و خاطر نشان ساختند كه توهين به مقدسات هر كدام از اديان الهي توهين به تمامي اديان توحيدي است .

وي افزود: اين اهانت علني به پيامبر اسلام در آمريكا و متعاقبا توهين شنيع به مسيحيت در صربستان هرگز مورد قبول مردم آزاده جهان قرار نگرفت.

خانلري تاكيد كرد: مقدسات ديني اصول و ارزش‌هاي بنيادي اديان الهي حق موجوديت خود را از تاريخ كسب كرده و به واسطه انتقال نسل به نسل ميلياردها انسان، حقانيت خود را در بوته آزمايش تاريخي به ثبوت رسانده‌اند از اين رو ارزش‌هاي برخواسته از آموزه‌هاي توحيدي نياز به برهان و اثبات ندارند.

وي هم چنين با اشاره به نوشته پروفسور كريستيان سنوك هورگرونج در باب زندگي نامه حضرت محمد(ص) گفت: وي چنين اظهار داشته كه هر جزيي از زندگي خصوصي و اظهارات عمومي او به طور دقيق مستند و صادقانه براي امروز ما ضبط شده است. اعتبار نگاشته‌هاي باقي مانده نه تنها به وسيله پيروان راستينش بلكه به وسيله منتقدان متعصبش تاييد شده است.

خانلري ادامه داد: جزج برناردشاو متفكر مشهور ايرلندي نيز مي‌گويد من در مورد حضرت محمد(ص) مطالعه کرده‌ام. انساني شگفت‌انگيز است كه به عقيده من برخلاف آناني كه او را ضد مسيح مي‌دانند او بايد منجي بشريت خطاب شود.

وي ادامه داد: توماس كارلايل مورخ و نويسنده اسكاتلندي هم چنين در مورد حضرت محمد(ص) مي‌گويد: دروغ‌ها و تهمت‌هاي غرب برخواسته از تعصبات بي معني است كه پيرامون اين مرد در جهت خدشه دار كردن چهره او صورت گرفته و فقط موجب خفت خود ما است.

خانلري با بيان اين سوالات كه با اين وجود چرا هر ازچند گاهي چنين هجمه‌هاي تبليغاتي عليه بنيادي‌ترين ارزش‌هاي الهي در اديان توحيدي صورت مي‌گيرد؛ خواستگاه‌هاي جنگ ايدئولوژيك جنگ سازمان يافته در زمينه تبليغات ضد ديني كدام است و پيشينيه تاريخي اين پديده و بسترهاي بومي مبارزه با آن چيست؛ صحبت‌هاي خود را اين گونه ادامه داد: پس از پايان دوران جنگ سرد به موازات روند برقراري نظم نوين جهاني، ترويج نظريه خطرناك پايان ايدئولوژي و اشاعه ليبرال دموكراسي به منزله ايدئولوژي غالب، ايده ديگري به نام برخورد تمدن‌ها پا به عرصه مناسبات بين‌المللي گذاشت كه وظيفه داشت تا مسائل لاينحل ملي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به جا مانده از دوران جنگ سرد را تحت الشعاع قرار دهد.

وي افزود: بدين سان تلاش مي‌شد تا مسئله فلسطين از مبارزه آزادي‌بخش ملي به عمليات تروريستي اسلام عليه اسرائيل تغيير فرم دهد.

خانلري ادامه داد: اين جنگ تمام عيار تبليغاتي، كاملا در راستاي نظريه برخورد تمدن‌ها صورت گرفته و مي‌گيرد و اكنون نيز ترفند جديدي از آن در حال تكميل است.

وي گفت: از ديدگاه طراحان نظم نوين جهاني، راديكاليزه كردن اهانت‌هاي ضد ديني مي‌تواند به اجراي سناريوي برخورد تمدن‌ها شتاب بخشيده و مبارزات عليه توطئه جهاني سرمايه داري را از مسير اصلي منحرف سازد.

خانلري افزود: در مخيله اين طراحان، پيكان اهانت‌ها هر چه بيشتر به سوي ارزش‌هاي بنيادي اديان الهي نشانه رفته باشد واكنش‌هاي جدي‌تري را باعث خواهد شد و اين ترفند جديد تبليغاتي علاوه بر اين قادر است مبارزه عليه سلطه جهاني را قابل پيش‌بيني كرده و به سهولت تحت كنترل درآورد.

وي ادامه داد: ابلهانه‌تر از همه اين است كه اين اهانت‌ها با والاترين اصول دموكراسي از قبيل آزادي بيان توليد مي شوند يعني همان اصولي كه ريشه در آموزه‌هاي برگرفته از اديان الهي دارند.

خانلري تاكيد كرد: براساس اين تفكر، امروزه بسياري از آزاد انديشان در ممالك غربي مي‌كوشند تا با بيانات مشخص حقوقي، اصول راستين آزادي را به ورطه نابودي بکشانند.

وي تصريح كرد: اين آزاد انديشان، امروزه براي ممانعت از توهين و تمسخر ارزش‌ها و هنجارهاي سنتي و تاريخي، پيكاري حقوقي در پيش گرفته و قوانين مدني و حتي كيفري را در كشورهاي مختلف به تصويب مي‌رسانند كه بر طبق آنها احدي نمي‌تواند تحت لواي آزادي بيان، معنويات و اخلاقيات انساني را خدشه دار سازد.

خانلري گفت: با اين وجود در سطح جهاني هنوز چنين قوانين بازدارنده‌اي براي مجازات عاملين توهين به مقدسات اديان توحيدي، متاسفانه وجود ندارد و به نظر نمي‌رسد كه در اين زمينه امكان سنجي مطلوب و گسترده صورت گرفته باشد.

وي ادامه داد: مبارزه مستمر براي دستيابي به چنين ابزار حقوقي، موضوعي است كه شايد تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است. روحانيون و رهبران اديان توحيدي گوناگون مي توانند در اين راستا نقش محوري داشته باشند.

اين نماينده مجلس در پايان خاطر نشان كرد: پيكار حقوقي بدون شك يكي از موثرترين مولفه‌هاي مبارزاتي در اين راستا خواهد بود.

انتهاي پيام/ش3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.