سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

خانه قلب و بيمارستان مستقل، مهم‌ترين نياز تحقيقات در زمينه قلب و عروق

رئيس مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز عمده‌ترين مشكل تحقيقات قلب و عروق در استان را نبود بيمارستان تخصصي در اين زمينه و خانه قلب در خوزستان دانست و گفت: در حال حاضر تنها 2 بخش كوچك قلب در بيمارستان‌هاي امام خميني(ره) و گلستان با تجهيزات محدود به بيماران قلبي رسيدگي مي‌كنند كه پيگيري بيماري و تحقيقات در اين زمينه را بسيار مشكل مي‌كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر سيد محمدحسن عادل در گفت‌وگو با خبرنگاران ـ با بيان اين مطلب عنوان كرد: تمام مراكز استان‌هاي كشور مانند شهرهاي يزد، تبريز، شيراز، اصفهان، تهران، مشهد و رشت كه برخي از نظر جمعيتي كوچك‌تر از اهواز هستند، داراي بيمارستان تخصصي قلب و عروق و خانه قلب هستند. در واقع مكان مشخصي براي مراجعه بيماران قلبي اين استان‌ها وجود دارد و به همين دليل پيگيري تحقيقات قلب و عروق به سهولت امكان پذير است اما در خوزستان اين امكان وجود ندارد.

وي با اشاره به شكل‌گيري ايده تاسيس مركز تحقيقات قلب و عروق استان از 10 سال پيش، خاطرنشان كرد: اين مركز به علت مشكلاتي در طول اين 10 سال نتوانست شكل بگيرد اما تقريبا از يك سال بيش با پنج عضو هيات علمي در تخصص‌هاي قلب و عروق، ميكروب‌شناسي، اطفال و فارماكولوژي كار خود را آغاز كرد.

رئيس مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز افزود: تقريبا در مدت راه‌اندازي مركز، سه مقاله از سوي پژوهشگران مركز در محلات معتبر علمي به چاپ رسيده يا در حال چاپ است. اخيرا طرح "اثر ريزگردها و آلودگي هوا روي حملات قلبي" در مركز در حال بررسي است؛ علاوه بر آن چند طرح ديگر هم به مركز پيشنهاد شده كه در صورت تاييد به اجرا گذاشته مي‌شوند.

عادل اظهارداشت: شركت در چند كنگره ملي و بين‌المللي از ديگر فعاليت‌هاي اين مركز است. اما با مشكلات بودجه‌اي و امكاناتي مواجه هستيم. متاسفانه بودجه‌ها بسيار محدود است و در حال حاضر هيچگونه امكانات آزمايشگاهي نداريم.

وي درباره تحقيقات انجام شده در اين مركز توضيح داد: "اندازه‌گيري اندكس‌هاي سكته‌هاي قلبي در بزاق" با هدف تسهيل و تسريع تشخيص سكته‌هاي قلبي و "بررسي نارسايي قلبي در بيماران دچار تنگي شرائين كليه"، از جمله تحقيقاتي است كه در مركز انجام شده است؛ با اين وجود امكانات مركز بسيار محدود است.

رئيس مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز تصريح كرد: در تمام مراكز بزرگ استان‌هاي كشور، خانه قلب(مكان مجهز و مرتبي براي مراجعه بيماران قلبي) وجود دارد. همچنين عملا بودجه‌هاي تحقيقاتي خوبي در بخش تحقيقات قلب و عروق تخصيص داده و هزينه مي‌كنند. زيرا نخستين علت مرگ و مير در كشور پس از تصادفات و سوانح رانندگي، بيماري‌هاي قلب و عرق است.

عادل افزود: در حال حاضر 80 درصد بيماراني كه به اورژانس‌هاي عمومي بيمارستان‌هاي استان مراجعه مي‌كنند، داراي مشكلات قلبي عروقي هستند. متاسفانه با وجود آن كه در خوزستان به علت شرايط آب و هوايي نامطلوب و شيوه تغذيه، تنگي كرونر و بيماري‌هاي قلبي و عروقي شيوع بسيار بالايي دارد، هنوز بيمارستان مستقلي براي مراجعه بيماران قلبي ـ عروقي وجود ندارد.

رئيس مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز اظهارداشت: هنگامي كه يك بيماري قلبي ـ عروقي قابل پيگيري نباشد، هميشه نقايصي در تحقيقات قلب و عروق وجود خواهد داشت به همين دليل مهم‌ترين خواسته و تاكيد مركز بر احداث بيمارستان مستقل قلب و عروق در استان است./س

 


برچسب ها: تحقیقات ، قلب ، عروق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.