سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز ؛

نتايج انتخابات شوراهاي کرانه باختري جايگاه عباس را بيش از پيش تضعيف مي کند

خبرگزاری رویترز در تحلیلی به قلم نوا برانینگ نوشت: کسب آرا توسط جداشدگان از گروه فتح و حضور اندک مردم فلسطین در پای صندوق های رای در انتخابات شوراهای کرانه باختری در حکم ضربه ای برای جنبش فتح محسوب می شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  فتح امید داشت که با حضور قوی مردم در پای صندوق رای موقتا بر کشمکش های داخلی و کمبودهای مالی تشکیلات خودگردان سرپوش بگذارد، اما چنین نشد.
انتخابات شوراها که روز شنبه بعد از تاخیر فراوان در 94 شهر و روستا در کرانه باختری برگزار شد نخستین انتخابات در شش سال اخیر بود و از جهات بسیاری نوعی رای اعتماد به محمود عباس رییس فتح بود که غرب از وی حمایت می کند.
گروه قدرتمند حماس انتخابات را تحریم کرده بود و مانع از انجام انتخابات در غزه شد و عملا میدان را برای پیروزی فتح خالی کرد، اما نتایج منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که چندین نفر از شخصیت های مخالف که از حزب فتح جدا شده اند در شهرهای مهم کرانه باختری پیروز شده اند.
مساله بدتر برای مقامات فتح آن است که حدود نیمی از کسانی که حق رای دارند در انتخابات شرکت کرده اند و به نظر می رسد حامیان حماس در کرانه باختری در انتخابات شرکت نکرده اند.
این نتایج بیش از بیش جایگاه محمود عباس را در داخل فلسطین تضعیف خواهد کرد. حسن عصفور، یکی از منتقدان تشکیلات خودگردان در سرمقاله ای در روزنامه اینترنتی امد نوشت:  حضور اندک مردم و عدم شرکت اسلام گرایان موجب خوشحالی اعضای فتح نشد و شکست سیاسی آنها هم در جذب مشارکت مردمی و هم در نتایج انتخابات بدتر از انتخابات سابق است.
وی گفت: نتایج اولیه که نشان دهنده پیروزی افراد اخراج شده از فتح است در حکم اعتراض شدید به روش اداره این حزب است. 
سلام فیاض نخست وزیر تشکیلات خودگردان ماه گذشته هدف اصلی اعتراضات در سراسر کرانه باختری بود که علیه برنامه های اقتصادی این تشکیلات برگزار شد. تظاهرات فوق بعد از آن رخ داد که مقامات این تشکیلات مقروض ماه گذشته حقوق کارمندان را به خاطر فقدان بودجه پرداخت نکردند و قیمت سوخت را برای ایفای تعهدات خود به رژیم صهیونیستی افزایش دادند.
پیروزی روسای احزاب محلی در شهرهای مهم نابلس و جنین بر شدت سردرد مقامات فتح خواهد افزود چرا که آنها تلاش کرده اند عناصر مخالف را با لغو عضویت آنها در حزب فتح و نیز تصفیه مقامات امنیتی و دستگیری های گسترده مهار کنند.
با این حال، حزب فتح انتخابات فوق را در حکم یک پیروزی و توجیه روش سیاسی خود اعلام کرده است. اما احمد عتون، نماینده حماس در مجلس قانونگذاری فلسطین می گوید که نتایج انتخابات در حکم پیروزی برای افرادی است که از رای دادن امتناع کردند. وی به خبرگزاری رویترز گفت:  این نتایج نشان می دهد که مردم فلسطین هنوز هم بر سر انتخاب خود درباره برگزاری انتخابات بر اساس یک توافق ملی ایستاده اند.
برچسب ها: بین الملل ، فتح ، فلسطین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.