سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پی سقوط یک پله ای دختران نوجوان در آسیا؛

چرا تیم بدون لیبرو رفت؟/ اشتباه در نحوه تمرینات دختران

تیم ملی والیبال بانوان نوجوان کشورمان در نهمین دوره رقابتهای قهرمانی قاره کهن شرکت کرده و پس از انجام هشت بازی "پنج باخت و سه برد" نتوانست جایگاهی بهتر از مکان دهمی کسب کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دختران نوجوان که آینده والیبال بانوان ایران را تشکیل می دهند در پیکارهای امسال نتوانسته به خوبی قدرت خود را مقابل حریفان آسیایی به نمایش بگذارد، این امر درحالی است که مسئولان فدراسیون طی حرکتی زیر بنایی و بنیادی حدود 2سال است که برای حضور قدرتمند در این رقابت برنامه ریزیهای خود را به طور اصولی و علمی آغاز و دنبال کردند.

اعضای کادر فنی تیم ملی در ابتدا از میان تمامی مستعدین اقدام به انتخاب بهترین گزینه ها کردند برای آنها فاکتور قدو شرایط فیزیکی از اهمیت به سزایی برخوردار بود، خوشبختانه توانستند در میان شرکت کنندگان در اردوهای انتخابی حدود شش الی هفت دختر نوجوان دارای بیش از یک متر و هشتاد سانتی متر قد پیدا کنند، این مقوله یعنی یک پیروزی مقتدرانه در والیبال بانوان.

باتوجه به این موضوع می توان گفت که کادر فنی تیم ملی از ابزارهای اولیه خود که همانن بازیکنانی دارای قامتهای بلند است بدون بهره نبود اما این والیبالیستهای صفر کیلومتر نیاز به آموزش والیبال از ابتدا داشتند که کادرفنی در طول 2سال با برگزاری اردوهای مختلف اقدام به آموزش تکنیک های اولیه به دختران نوجوان کرد.

تجربه ثابت کرده آموزش اصل ابتدایی به افراد صفر کیلومتر بهتر از کسانی است که مدتهاست حرکات غلط و اشتباه را تمرین کرده و باید در دوران جدید اقدام به تغییر این تکنیک ها کنند، پس آماتور بودن بازیکنان حاضر در اردوهای تیم ملی نوجوانان هم یکی دیگر از مواردی است که باید از آن به عنوان یک فرایند خوب یاد کرد.

حال باید مسئولان فدراسیون با توجه به موارد مذکور بررسی کنند که چرا تیم ملی والیبال بانوان نتوانست در چین نتایج قابل قبولی را کسب کند آیا نوع عملکرد کادر فنی مشکل داشت؟ یا کم تجربگی بازیکنان؟ باید این سئوال را از مربیان وهدایت کنندگان تیم پرسید که چرا یک تیم ملی اعزامی به مسابقات حساس قهرمانی قاره کهن عاری از بازیکن پست حساس و سنگین لیبرو باید باشد؟ در طول سالهای اخیر که والیبال بانوان روند حرفه ای شدن وحضور در مسابقات برون مرزی را آغاز کرده، همگان براین امر متفق القول هستند که مشکل اصلی والیبال دختران ما در دریافت اول است، حال شاید ما در تیم ملی نوجوانان این نقطه ضعف را به طور صد در صدبرطرف کرده ایم که در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا بدون لیبرو حاضر شدیم.

آیا حضور "ابراهیم وادی" به عنوان مربی تمرین دهنده در کنار تیم ملی نوجوانان بدون هدف بود؟ چون وی از ابتدا حضورش تا زمان اعزام فقط برای لیبروها وتقویت آنها توپ زد اما در فاصله کوتاه اعزام تیم به چین با خط خوردن لیبروها از لیست نفرات اصلی زحمات "وادی" بی نتیجه ماند.

چرا کسی نیست به مشاوران فنی تیمهای ملی والیبال بانوان بگوید نوع تمرینات آماده سازی وبدنسازی آقایان و بانوان تفاوتهای بسیار زیادی داری، یک دختر نوجوان اگر اسکات 150کیلوگرمی بزند دیگر نمی تواند تحرک وسرعت کافی خود را در مسابقات رسمی نشان دهد ولی یک پسر والیبالیست با انجام تمرینات قدرتی به بهترین نحو آماده و حرفه ای می شود.

مسئولان فدراسیون والیبال می توانند به جای بهره گیری از مشاورین فنی با اندک یتأمل از یک مربی خارجی برای بخش بانوان دعوت به همکاری کنند، در این صورت است که نه تنها تیمهای ملی دختران تقویت می شود بلکه مربیان بین المللی هم از تجارب مربی خارجی بهترین بهره برداری را خواهند داشت./مح

"گزارش از انسیه ورزنده"
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.