سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوراسيا ريويو؛

نگاهي به افتضاح امنيتي نيروهاي دفاعي رژيم صهيونيستي

پايگاه اينترنتي اوراسيا ريويو، با تحليل حادثه نفوذ يك فروند پهپاد ايراني حزب الله لبنان به عمق خاك سرزمين هاي اشغالي، از آن به عنوان "افتضاح امنيتي نيروهاي دفاعي اسرائيل" ياد كرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، اوراسيا ريويو در اين مقاله تحليلي كه به قلم "ريچارد سيلورستين" نويسنده و روزنامه نگار روزنامه ها و مجلات معتبري مانند هاآرتص، لس آنجلس تايمز، گاردين و الجزيره نوشته شده، نفوذ پهپاد ايراني حزب الله لبنان موسوم به "ايوب" را به عمق خاك سرزمين هاي اشغالي بدون آنكه ساعت ها از سوي نهادهاي تدافعي رژيم اسرائيل مورد شناسايي قرار بگيرد، نشانه ضعف قدرت دفاعي اين رژيم دانسته و از آن به عنوان "افتضاح امنيتي ارتش اسرائيل" ياد كرده است.
اين روزنامه نگار، در مطلب خود از دولتمردان رژيم اسرائيل كه پس از آن سرنگون كردن اين پهپاد از عملكرد ارتش تمجيد كرده اند، به شدت انتقاد كرده و مي نويسد؛ وقتي مردم از شكست ها تعريف و تمجيد مي كنند، نگران كننده است و اين همان چيزي است كه چند روز قبل اتفاق افتاد. ايهود باراك وزير جنگ از رئيس ستاد مشترك ارتش و فرمانده نيروي هوايي، بخاطر "عملكرد موثر و سريع در سرنگوني يك پهپاد در منطقه جنوب هبرون" تمجيد و تقدير كرد. نخست وزير بنيامين نتانياهو نيز جلوگيري از ادامه حركت اين هواپيماي بدون سرنشين را مورد تمجيد قرار داد.
اما در واقع اين حادثه هر چيزي بود بجز يك "عملكرد موثر و سريع" با هر استاندارد حرفه اي نفوذ يك پرنده بدون سرنشين به داخل قلمرو اسرائيل (سرزمين هاي اشغالي) شكستي خجالت آور براي نيروهاي دفاعي اسرائيل است.
اين هواپيماي بدون سرنشين از جنوب لبنان و از فراز دريا به سواحل غزه رسيد. در طول پرواز طولاني مدت خود به موازات ساحل، اين پرنده توسط هيچ يك از ابزار آلات رديابي كه به طرف غرب "نگاه مي كنند"، شناسايي و كشف نشد. اگر اين مسئله به دليل غفلت افراد اداره كننده اين سيستم هاي رديابي نباشد، نشان مي دهد كه پوشش راداري نيروهاي دفاعي اسرائيل براي بخش غربي نواقصي دارد.
علاوه بر اين، اين هواپيماي بدون سرنشين در طول پرواز خود از روي ناوگان دريايي اسرائيل نيز عبور كرده بدون آنكه كسي متوجه آن شود.
همچنين، اين پهپاد از روي سكوهاي حفاري در سايت گازي "لوياتان" نيز عبور كرده است كه نكته ارزشمندي است.
كساني كه اين پهپاد را اعزام كردند، به راحتي مي توانند آن را پر از مواد منفجره كنند و سپس اين پهپاد را برفراز اين مناطق منفجر سازند.
طبق گفته منابع نيروهاي دفاعي اسرائيل، اين پهپاد فقط وقتي شناسايي شد كه در حال عبور از نوار ساحلي نزديك نوار غزه بود و در آن نقطه هواپيماهاي جنگنده با شتاب و دستپاچه وارد عمل شدند.
يك نفر در ارتش (نيروهاي دفاعي) اسرائيل بايد توضيح دهد كه چرا اين هواپيماي بدون سرنشين با اين همه تاخير مورد شناسايي قرار گرفت. اگر اين پهپاد پر از مواد منفجره بود، عاملان آن مي توانستند آن را در شهر ساحلي اشكلون، در نزديكي نيروگاه هسته اي و يا بندر اشرود منفجر كنند.
نكته نگران كننده، نحوه تشريح فعاليت نيروي هوايي پس از شناسايي پرنده بدون سرنشين است.
گفته شده است؛ هواپيماهاي جنگنده قبل از اينكه دو موشك به سوي اين پهپاد شليك كننده نيم ساعت آن را در مسير پروازش به طرف شرق اسكورت كرده اند. اگر اين طور باشد، درك اين مسئله سخت است، زيرا غير ممكن بود كه يقين كنيم اين پهپاد از مواد منفجره پر نشده و اگر اين طور بود، امكان داشت پهپاد به طور ناگهاني سقوط كرده و بر روي هدفي از پيش تعيين شده _مثلا پايگاه نيروي هوايي كه بر آن پرواز مي كرد، منفجر شود. مشخص نيست كه چرا نيروهاي دفاعي چنين ريسكي كردند و بجاي آنكه به محض شناسايي پهپاد را ساقط كنند، نيم ساعت آن را اسكورت كرده اند. مشخص نيست كه چرا اجازه داده اند اين پهپاد به پرواز خود ادامه دهد و بتواند عكس بگيرد_ و نهايتا در قلب كشور آن را هدف قرار داده اند. هيچگونه توجيهي متقاعد كننده نيست.
اما در مورد مسئله پهپاد، آنچه كه بايد نگران كننده باشد، "موفقيت" نشان دادن اين "شكست" است، زيرا اگر از نيروهاي دفاعي و نيروي هوايي بابت عملكرد چشمگير تمجيد شود، مشخص است كه ديگر نيازي به انجام تحقيقات، پرسيدن سوال و درس گرفتن از اين حادثه نيست.
يك روزنامه صهيونيستي گزارش داد كه نيروهاي امنيتي اسرائيل، قسمت هايي از پهپاد سرنگون شده را در منطقه پيدا كرده اند. به عبارت ديگر، نيروهاي مسلح اسرائيل هواپيما را بازيافت كرده اند تا بر روي آن مطالعه كنند، با اين وجود آنها نيمي از پهپاد را در جايي كه فرود آمده باقي گذاشته و منطقه را ترك كردند.
اگر اين رفتار را با شيوه تحقيقات NTSB در مورد يك هواپيماي سقوط كرده مقايسه كنيد، كه در آن NTSB هر تكه از هواپيماي سرنگون شده را براي بازسازي بازيافت مي كند، مي بينيد كه شيوه نيروهاي مسلح اسرائيل چقدر اتفاقي و بي برنامه و شلخته است. اسرائيل مدعي شده، آنچه را كه نياز داشته پيدا كرده و به باقيمانده پهپاد نيازي نداشته است. حتي اگر اين ادعا هم درست باشد، مي توان تصور كرد كه همه مشتاق هستند بدانند توانمندي ايران در ساخت پهپاد چقدر است.  
ايران مي گويد؛ اين پهپاد از تداركات اسرائيل براي مانور مشترك دفاع موشكي با نيروهاي آمريكايي و ديگر تاسيسات نظامي اسرائيل عكس گرفته است.
سازمان نيروهاي دفاعي اسرائيل فرق بين پيروزي و شكست را نمي داند و بنابراين با سينه اي پر از افتخار، روي چند يونيفرم مدالهايي نصب خواهد كرد و وانمود خواهد كرد عالي عمل كرده است.
ولي در حقيقت اين هواپيماي بدون سرنشين به حريم هوايي اسرائيل نفوذ كرد، در سطح رواني موفقيت بسيار بزرگي است، اين همان هدف ماموريت پهپاد بود.
نويسنده اين مقاله، در پايان به آمريكا و اسرائيل هشدار داده است كه اگر بخواهيد با استفاده از پهپادها براي ديگر كشورها و گروه هايي كه آنها را دشمن تلقي مي كنيد، خوف و وحشت ايجاد كنيد و مردم را بكشيد، آن وقت كساني هم خواهند بود كه با همين پهپادها شما را از بين ببرند.
اگر با تسليحات سايبري در سايتهاي صنعتي خرابكاري و اخلال كنيد، كساني هم همين كار را با سايتهاي شما انجام خواهند داد.
انحصار اين مسائل در دست ما نيست. آيا ما واقعا فكر مي كنيم مي توانيم براي هميشه برتري خود را بر روي به اصطلاح دشمنانمان حفظ كنيم، يا اينكه فكر مي كنيم آنها نخواهند فهميد چطور به ما لطمه بزنند، همانطور كه ما به آنها لطمه مي زنيم؟
اين يك بازي انحصاري نيست. واقعيت اين توهمات را از بين مي برد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.