سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترکیه همچنان خواستار واردات گاز ایران

ایران به عنوان کشور همسایه ترکیه یکی از صادرکنندگان قدیمی گاز طبیعی به این کشور است و علی رغم انفجارهای اخیر و تهدید دولت های غربی، این کشور همواره نیازمندی خود به واردات گاز از ایران را مطرح کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ایران دومین حجم‌ ذخایر گازی جهان پس از روسیه را به خود اختصاص داده است. ترکیه نیز به عنوان کشور همسایه ایران چندین سال است که با این کشور روابط تجاری دارد.

ترکیه استفاده فراوانی از گاز طبیعی دارد که از جمله آن می توان به منظور تولید جریان برق در تاسیات قدرتی و مصارف داخلی اشاره کرد.

در همین راستا ایران منبع گازی مهمی برای ترکیه محسوب می شود که کاهش صادرات آن لطمه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد می کند.  

شروع واردات گاز از ایران در سال 2001 تا سال 2008 رشد پیوسته ای داشته و به 10.2 میلیارد دلار رسیده است. در سال 2009 و شروع بحران اقتصادی جهان این صادرات در مقایسه با سال گذشته ثابت باقی مانده است. در سال 2010 نیز این صادرات به اوج خود یعنی 10.6 میلیلارد دلار رسید. پیش بینی می شود این روند همچنان رو به رشد باشد.

با وجود فشار غرب بر تحریم ایران و تهدید ترکیه مبنی بر قطع واردات گاز از این کشور  مقامات دو کشور تاکید کرده اند که به همکاری خود ادامه خواهند داد.

تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه بیان کرده: ترکیه به گاز ایران نیازمند است و هیچ عاملی نمی تواند رابطه بین دو کشور را برهم بزند و واردات گاز این کشور را قطع کند.

انفجارهای روزهای اخیر شرایط وخیمی را برای ترکیه به همراه داشته است. مقامات محلی اعلام کرده اند که این انفجارها از طریق دستگاه کنترل از راه دور رخ داده است. گروه تروریستی پ ک ک نیز عامل این انفجارها شناخته شده اند.

قطع واردات گاز ایران به دلیل انفجار خط لوله ما بین دو کشور، موجب شده تا ترکیه موقتا خرید گاز از روسیه و جمهوری آذربایجان را افزایش دهد تا از این طریق کمبود خود را جبران کند.

شرکت گس پروم روسیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان گاز کشورهای اروپایی است اما این کشورها به دلیل قیمت بالای فروش گاز همواره از این شرکت ناراضی می باشند.

مقامات ترکیه عقیده دارند: درست است که با افزایش واردات گاز از روسیه توانسته ایم تا حدی کمبود خود را جبران کنیم و جایگزین موقتی برای ایران قرار دهیم اما نمی توان جایگاه اصلی ایران را در تامین گاز ترکیه نادیده بگیریم.ما روابط مسالمت آمیز خود را همواره ادامه خواهیم داد.  

ارمنستان و آذربایجان از دیگر کشورهایی هستند که به ترتیب حدود 6 و 3 درصد از گاز ایران را خریداری می کنند اما ترکیه به عنوان خریدار اصلی محسوب می شود.

تقاضاهایی نیز از سوی هند برای دریافت گاز ایران مطرح شده است.

برچسب ها: ایران ، ترکیه ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.