سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هفت خطاي جبران ناپذير غرب در افغانستان

سايت موسسه تحقيقات بين المللي و راهبردي فرانسه(IRIS) در گزارشي به هفت خطاي جبران ناپذير نيروهاي غربي در افغانستان پرداخت که هر يک وضع را وخيم تر از قبل کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از(IRIS) ، رنه کانيا تحليلگر مسائل افغانستان در فرانسه گفت نيروهاي غربي در افغانستان مرتکب حماقتهاي زيادي شده اند . يکي از اين حماقتها بمباران افغانها بود که موجب شد مردم افغانستان عليه غرب  بسيج شوند. در حال حاضر اکثر افغانها خواهان خروج  سريع نيروهاي خارجي اشغالگر از کشورشان هستند.  
وي ادامه داد حماقت ديگر نظامي در افغانستان، اجازه رشد يافتن طالبان در مناطق قبيله اي پاکستان بود. طالبان در سال 2001 از افغانستان گريخت و به آنجا پناه برد. نيروهاي طالبان سپس در سال 2006 پس از تقويت گسترده در پاکستان به افغانستان بازگشتند.
خطاي سوم در افغانستان، پيشبرد جنگي متعارف و کلاسيک بود.
اين کارشناس ادامه داد دو خطاي بزرگ سياسي نيز در اين کشور صورت گرفته است. به جاي آنکه نظامي سنتي بر پايه سلطنت در اين کشور برقرار شود، تلاش شد دموکراسي غربي بر اين کشور تحميل شود.
خطاي ديگر کم اهميت جلوه دادن خطر تروريسم بود.
اين تحليلگر ادامه داد غرب  همچنين در افغانستان دو خطاي بزرگ اقتصادي مرتکب شده است. حماقت اول اين بود که پول به جاي آنکه به بازسازي جامعه اختصاص يابد، به جنگ اختصاص يافت. پانصد ميليارد  دلار به جنگ اختصاص يافت در حالي که فقط پنجاه ميليارد دلار براي بازسازي کشور ارائه شد. به علاوه به جاي توسعه روستاها، پولها بيشتر به  بازسازي شهرها اختصاص يافت.  
آخرين خطاي بزرگ اين بود که مبارزه با مواد مخدر به صورت جدي شکل نگرفت. غرب هرگز با توليد مواد مخدر مبارزه نکرد زيرا افرادي که ابتدا از نيروهاي ائتلافي حمايت مي کردند خود از پدرخواندگان توليد مواد مخدر بودند و غرب نخواست با آنان مبارزه کند. مواد مخدر درآمدهاي کلاني در پي داشت و توليد آن چهل برابر افزايش يافت و اين مسئله موجب نابودي اقتصاد افغانستان شده است.  خروج از اين وضع بسيار دشوار خواهد بود به خصوص آنکه اوضاع پرتنش داخلي بيشتر به نفع قاچاقچيان خواهد بود.
رنه کانيا درباره آينده  افغانستان نيز گفت خروج نيروهاي غربي از افغانستان اجتناب ناپذير است.  به همين سبب حضور غربيها کمتر مي شود. براي تحميل الگوي صلح ديگر دير شده است.
وي درباره خروج آبرومندانه از افغانستان نيز تصريح کرد غرب بايد خروج سريع را  از هم اکنون مد نظر قرار دهد. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.