سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش خشم شهروندان ترکيه از مداخله کشورشان در امور سوريه

شهروندان ترکيه استدلال مي‌کنند، آنکارا صرفا به بازيچه‌اي در پيشبرد توطئه‌هاي امريکا با هدف تقويت نآرامي در منطقه تبديل شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، بنابر يک گزارش، خشم شهروندان ترکيه، از مداخله کشورشان در امور سوريه، به شدت افزايش يافته است .
به گزارش« کريستين ساينس مانيتور» بسيار از مردم ترکيه، دولت را به دليل کشاندن کشور به درگيري در سوريه، سرزنش مي‌کنند.

اين درحالي است که احساسات ضد امريکايي نيز در شهر «انطاکيه » که درست هم مرز با سوريه است، به شدت افزايش يافته است.

احمد ساري، از کسبه محلي مي‌گويد: « آن‌چه در سوريه روي مي‌دهد، تماما بخشي از پروژه بزرگ امريکا براي تغيير مرزهاي خاورميانه است. امريکا و متحدانش نگران دموکراسي مردم سوريه نيستند. به آن‌چه در عراق روي داد، نگاه کنيد!»

استان «حتاي» در جنوب ترکيه که با اوضاع نابسامان اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌کند نيز در ماه‌هاي اخير هجوم موجي از پناه‌جويان و شورشيان را شاهد بوده است.

مردم ترکيه مي‌گويند، آن‌ها، فشار مناقشه اخير ديپلماتيک ميان آنکارا و دمشق را متحمل مي‌شوند.

رفيق اريلماز، از نمايندگان مخالف ترک از انطاکيه نيز غرب را به تلاش براي دامن زدن به مناقشه قومي در منطقه متهم کرد.

اريلماز گفت، « زماني که مردم اين مناطق دچار اختلاف و تفرقه شوند، دست‌يابي به نفت آسان‌تر خواهد بود.»

اين نماينده ترک يادآور شد: « ابرقدرت‌هاي غربي با تضعيف سوريه و جايگزين کردن دولتي دست نشانده به جاي دولت سوريه ، براي تقويت مواضع خود در منطقه خاورميانه در تلاشند.»

نيهات ينميس ،رئيس فدراسيون فرهنگي علوي در اسکندرون ترکيه نيز گفت: « تمامي گروه‌هاي قومي مذهبي قرن‌هاي متمادي در کنار يکديگر زندگي کرده‌اند، اما اگر کسي از بيرون به کندوي عسل ضربه بزند، صلحي که در داخلي کندو برقرار است، از بين مي برد. همه زنبورهاي داخل کندور با يکديگر خواهند ‌جنگنيد. اين دقيقا همان چيزي است که امريکا در منطقه خاورميانه انجام مي‌دهد.»

تنش ميان سوريه و ترکيه رو به افزايش است، دمشق ترکيه، عربستان سعودي و قطر را به دليل حمايت از شورش مرگباري که جان بسياري از مردم سوريه از جمله نيروهاي امنيتي و کارکنان ارتش را گرفته است، سرزنش مي‌کند.سوريه از مارس ۲۰۱۱ ميلادي صحنه ناآرامي است.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، ترکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.