سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خداحافظي با سامورايي محبوب بازاري‌ها

پس از 11 سال، اولين خودروي لوكس توليد داخل بازار ايران مي‌رود تا به تاريخ بپيوندد. خاطره‌اي كه از اين خودرو باقي مانده، خوب است يا بد؟ اصلاً ماكسيما چگونه خودرويي بود؟ نقاط مثبت و منفي‌اش را مي‌دانيد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از بازار خبر ،نيسان موتورز ژاپن اواخر دهه 70 ميلادي با نام تجاري Datsun شناخته مي‌شد. سال 1977 اين شركت محصولي جديد را با نام 810 معرفي كرد. خودرويي باكيفيت، پرقدرت و با قيمتي به مراتب كمتر از همتايان اروپايي خود. از همان ابتدا نشان داد كه از نظر فني با بقيه متفاوت است. چراكه موتور 2 ليتري‌اش با آرايش شش سيلندر خطي طراحي شده بود. داتسون 810 اگرچه به نظر نمي‌رسد ولي پايه‌گذار محصولي موفقي به اسم Maxima بود. 
 
از اواسط دهه 80 اين خودرو با برند نيسان و با نام Gloria و Cedric به فروش رفت. با رسيدن به اواخر اين دهه بود كه نام ماكسيما برايش انتخاب شد.
 
بازار ايران در حالي با نسل پنجم اين خودرو خداحافظي مي‌كند كه بازارهاي جهاني شاهد حضور مدل 2013 و نسل هفتم اين خودرو هستند.

ماكسيما در ايران
 
اين خودرو موفق بود، چون اولين بود. اولين محصول سايز بزرگ در كلاس Luxurious ساخت داخل. پارس‌خودرويي‌ها پيش از اين سابقه همكاري با نيسان ژاپن را داشتند. پروژه‌هايي مثل پاترول و رونيز با سود به نسبت خوبي مواجه شده بودند.
 
شايد سال 1380 يعني زماني كه اولين بار ماكسيما وارد بازار شد، مرسدس‌بنز يكه‌تاز بازار خودروهاي لوكس بود، اما اين برند آلماني آنقدر گران بود كه كسي جرات نزديك شدنش را نداشت. مثلاً يك مرسدس‌بنز Eكلاس با موتوري هم حجم با ماكسيما (يعني 3000 سي‌سي) تقريباً حدود 150 ميليون تومان قيمت داشت. در حالي كه پارس‌خودرو اين نيسان را حدود 40 ميليون تومان مي‌فروخت.
 
چرا ماكسيما مي‌رود؟
 
داستان خروج اين سامورايي از خط توليد پارس‌خودرو، داستان جديدي نيست. پس از بسته شدن پرونده مرسد‌س‌بنزهاي ساخت ايران‌خودرو، ماكسيما به طور مداوم در صدر ليست باكيفيت‌ترين خودروها قرار مي‌گرفت. حتي با اين اوصاف هم ماكسيما از نظر ميزان مصرف سوخت، وضعيت حادي داشت. اين بحث درباره مدل اتوماتيك به مراتب بدتر هم مي‌شد.
 
از سوي ديگر، رونمايي‌هاي پياپي از نسل‌هاي جديد اين خودرو در خارج از كشور، فغان كارشناسان خودرويي در داخل كشور را برآورده بود. اين انتفاد به پارس‌خودرو وارد بود كه تغيير عمده‌اي در اين محصولش اعمال نمي‌كند.
 
اما از سوي ديگر گفته مي‌شود كه قرارداد نيسان موتورز با پارس‌خودرويي‌ها به منظور مونتاژ اين خودرو به پايان رسيده است.
 
يا ماكسيما يا تي‌ينا
 

سال 88 بود كه مدل تي‌ينا روي كار آمد. گفتند كه قرار است جانشين ماكسيما شود. پيش‌بيني مي‌شد مشتري ايراني با ديدن مدل جديد نيسان دل و ديده‌اش از ماكسيما زده شود. ولي نشد. مردم هنوز هم ماكسيما را مي‌خواستند. پارس‌خودرو وارد يك چالش ديگر شد. خط توليدش ظرفيت كافي براي ساخت انبوه هر دو مدل را نداشت.
 
بعد از ماكسيما
 
بعد از 11 سال و توليد نزديك به 27 هزار دستگاه كه فقط يك‌چهارم آن با دنده دستي بود، همه نگاه‌ها به بازارِ بعد از ماكسيما دوخته شده بود.
 
منهاي بحث جانشين، سوال اين است كه آيا نيسان موتورز قطعات يدكي را تامين مي‌كند يا خير؟ در اين باره گفته مي‌شود طبق يك قرارداد طرف ژاپني موظف است تا 10 سال آينده تامين قطعات را به عهده بگيرد.
 
قيمت در بازار

 
در حال حاضر ماكسيما اتوماتيك بهترين رنگ به قيمت كارخانه‌اي 64 ميليون و 500 هزار تومان و به قيمت نمايشگاهي 76 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. مدل اتوماتيك سيستم مولتي همين خودرو نيز با قيمت كارخانه‌اي 67 ميليون و 500 هزار تومان و با قيمت نمايشگاهي 81 ميليون و 500 هزار تومان فروخته مي‌شود.
 
بد نيست بدانيد تي‌ينا فول High از سوي كارخانه 85 ميليون تومان و از سوي بازار 104 ميليون تومان قيمت خورده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.