سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

القدس العربي: نامه "مرسي" به "پرز" عزت مردم مصر را لکه دار کرد

روزنامه القدس العربي نوشت: مردم مصر انتظار نداشتند مرسي با چنين لحني دوستانه و ذليلانه به رئيس رژيم صهيونيستي نامه بنويسد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه القدس العربي، اين روزنامه چاپ لندن در پايگاه اينترنتي خود در سرمقاله اصلي اش با عنوان "نامه مرسي به پرز" نوشت: اين که نامه محمد مرسي رئيس جمهوري مصر به شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي درخصوص معرفي سفير جديد مصر در اسرائيل سر و صداي زيادي در وسايل ارتباط اجتماعي و همه روزنامه هاي مصر به پا کرده است، چيز عجيبي نيست زيرا اين نامه را با هر معياري بررسي کنيم شوک آور است.

مصري ها و هيچيک از عربها، مطلقا تصور نمي کردند مرسي در نامه اش به رئيس رژيم صهيونيستي، وي را با عبارت "دوست عزيز و بزرگوارم" مخاطب قرار دهد و در پايان با عبارت "دوست وفادار شما" آن را امضاء کند.

مرسي، نماينده انقلابي است که براي از بين بردن سياست هاي دوستي و تواضع رژيم سابق در مقابل اسرائيل و لکه دار کردن عزت مصر و  90 ميليون مصري به وقوع پيوست.

سخنگويان رئيس جمهوري مصر و از جمله ياسر علي مشاور رسانه اي او، مدعي شده اند "فرم گفتمان ديپلماتيک، مسئله اي پروتکلي است"  و "فرم گفتمان وزارت خارجه مصر در تعيين سفيران جديد هم براي همه کشورها يکي است و در آن تفاوتي بين کشورهاي مخاطب وجود ندارد".

اين بهانه، پذيرفتي نيست، زيرا اين چارچوب و فرمول، مقدس نيست و آيه قرآن يا وحي منزل هم نيست که نتوان آن را تغيير داد از اين رو به راحتي مي توان آن را به گونه اي اصلاح کرد که با تغييرات جديد در مصر که منجر به سرنگوني رژيم سابق شد و مرحله اي تازه را  در تاريخ اين کشور بنيان گذاشت، منطبق باشد.

اسرائيلي هايي که مرسي رئيس آنها را با عنوان "دوست عزيز و بزرگوار" مخاطب قرار مي دهد عمدا اين نامه را به بيرون درز داده اند تا در مصر فتنه به پا کنند و تصوير مرسي را در ميان اکثريت قريب به اتفاق مردم مصر خراب کنند که اسرائيل را دشمني مي دانند که اماکن مقدس را اشغال و مردم عرب مسلمان را محاصره کرده است و بدترين شيوه هاي تحقير و حتي کشتار را، همانند اتفاقاتي که در جريان حمله به نوار غزه در اواخر سال 2008 رخ داد، عليه آنها روا مي دارد.

اين نخستين بار نيست که اسرائيلي ها نامه مرسي به مقامات اين رژيم را به بيرون درز مي دهند،  آنها حدود دو ماه پيش نيز نامه تبريک مرسي به رئيس رژيم صهيونيستي به مناسبت اعياد يهودي را به روزنامه ها درز دادند اين نشان مي دهد که آنها عمدا دنبال بي احترامي و پاشيدن بذر نفاق و فتنه هستند.

انتظار داشتيم مشاوران مرسي رئيس جمهوري مصر، از اشتباه نامه نخست عبرت مي گرفتند و با فتنه و نفاقي که اسرائيلي ها در صدد پاشيدن تخم آن در مصر مقابله مي کردند و اگر ناگزير به نوشتن نامه به شيمون پرز رئيس يا بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي شدند فرم آن را اصلاح مي کردند.

در اين جا به يک نکته ديگر نيز بايد اشاره کرد و آن مربوط به اعزام سفير مصر به تل آويو است. چرا در اعزام وي و پذيرفتن سفير اسرائيل در مصر اين قدر عجله شد در حالي که بسياري از سفارتخانه هاي مصر در ساير کشورها هنوز سفير ندارد بلکه در برخي کشورها حتي کاردار هم معرفي و اعزام نشده است.

هيچ آسيبي به مصر و رئيس جمهوري آن نمي رسيد اگر اعزام سفير به تل آويو را يکي دو سال يا بيشتر به تاخير مي انداخت يا حتي اصلا هيچ سفيري اعزام نمي کرد. انقلاب، عزت و امکان تصميم گيري ملي مستقل را به مصر برگردانده است.

ما از مصر در دوران رياست مرسي انتظار داريم سفارت اسرائيل را در قاهره تعطيل کند و معاهده کمپ ديويد را اگر نگوييم لغو، دست کم اصلاح کند به گونه اي که منافع مصر، قدر و منزلت، عزت و نقش رهبري آن در منطقه و جهان را حفظ کند.
برچسب ها: نامه ، مرسی ، پرز ، اسرائیل ، مصر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.