سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمایش ساعت های آفتابی در کوشک احمد شاهی

نمایشگاهی از ساعت های آفتابی در فضای زیبا و دلنشین بالکن طبقه دوم کوشک احمد شاهی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این نمایشگاه ساعت های آفتابی در ابعاد مختلف، ساخت دست هنرمندان ایرانی که شاخص ترین آن ها ساعت آفتابی بزرگی به شکل شیر بالدار است در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

ساعت های آفتابی وسایلی برای زمان سنجی به کمک نور (سایه) خورشید هستند که با توجه به حرکت خورشید در طول روز زمان را نشان می دهند که تا قبل از ساخته شدن ساعت های مکانیکی استفاده فراوانی داشته اند. ساعت های آفتابی به اشکال گوناگونی ساخته می شود و در هرنوع مدرج کردن صفحه ساعت محاسبات خاص خود را دارد که با توجه به محل نصب ساعت انجام می شود.

مراسم اختتتامیه نمایشگاه ساعت های آفتابی در تاریخ 13 آبان از ساعت 15 تا 17 با سخنرانانی دکتر پژمان نوری، دکتر نادر کریمان سردشتی، دکتر عباس مشهدی زاده و دکتر محمد باقری پیرامون موضوعاتی همچون تاریخ زمان سنجی در ایران، ضرورت احیای ساعت های آفتابی در عصر حاضر و کشف ساعت های آفتابی قدیمی در ایران برگزار می شود.

همچنین همزمان با اختتامیه این نمایشگاه کارگاهی آموزشی با موضوع نحوه استفاده از ساعت های آفتابی در تاریخ 13 آبان از ساعت 14 تا 15 برگزار می شود که علاقه مندان جهت شرکت می توانند از طریق ثبت نام اقدام نمایند.

نمایشگاه ساعت های آفتابی با همکاری کوشک احمد شاهی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار شده است.

شایان ذکر است علاقه مندان جهت دیدن از این نمایشگاه می توانند تا تاریخ 13 آبان همه روزه از ساعت 9 تا 17 به کوشک احمد شاهی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.