سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي پیشتاز استقرار نظام مدیریت مشارکتی در بین دستگاه های اجرایی

شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي در ارزیابی سال ۹۰ " نظام بررسی و پذیرش پیشنهادها " بین دستگاه های اجرایی استان آذربایجان شرقی موفق به کسب رتبه اول شد

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، بر اساس مطالعات انجام گرفته در خصوص سبك رهبري در سال۱۳۸۰ ، مديريت مشاركتي را به عنوان سبك رهبري شركت انتخاب نموده و در راستاي پياده سازي و استقرار آن اقدامات گسترده اي را به اجرا گذاشته است.

بر اساس این گزارش كسب رتبه هاي برتر در ارزيابي هاي صورت گرفته توسط مراجع معتبر از جمله جشنواره شهيد رجايي ، وزارت نيرو و ارزيابي سازمان ملي بهره وري و نيز ساير موسسات بين المللي نظير شركتهاي مميزي سيستمهاي مديريتي مويد اثر بخش بودن سبك رهبري مشاركتي در اين شركت بوده است.

مدیریت مشارکتی به عمل توانمندسازی کارکنان برای مشارکت در تصمیم گیری سازمانی گفته مي شود.

مدیریت مشارکتی، مجموع گردش کار و عملیاتی است که تمام کارکنان یک سازمان را در روند تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن دخالت داده و شریک می‌سازد. اساس فرآیند این نوع مدیریت بر همفکری و همدلی در گردش امور بین مدیریت و کارکنان استوار است که موجب پذیرش و موافقت کارکنان با تغییرات و همچنین ایجاد روحیه گروهی مناسب و تشویق به کار بهتر بین افراد می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: نظام مدیریت مشارکتی از سال ۸۲ در این مجموعه به عنوان یکی از اولین شرکتهای دولتی کشور مستقر شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر بیش از هزار پیشنهاد به دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها رسیده است ، خاطر نشان کرد :در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۷ درصد کل پیشنهاد های ارائه شده به صورت گروهی ارائه شده است.

وی اظهار داشت: سیستم هاي "نظام بررسي و پذيرش پيشنهادها " ، "گروه های کیفی" و كميته هاي متعدد تخصصي به عنوان اهرم هاي اجرایی نظام مدیریت مشارکتی در شرکت آب منطقه ای به صورت کاملا سیستماتیک استقرار يافته است.

به گفته وی از بابت استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها طی سه سال اخیر ۳۰ میلیارد ریال در این شرکت صرفه جویی شده و میزان صرفه جویی کلی از سال استقرار تاکنون ۶۶ میلیارد ریال بوده است.

وی در تشریح نظام بررسي و پذيرش پيشنهادها گفت: در این سیستم از استعدادهای افراد در جهت بهبود عملكرد شركت استفاده می شود كه کارکنان پیشنهادهاي خود را برای بهبود فعالیت های شرکت در قالب روشهای مدون ارائه مي دهند.

وی یادآور شد: برای اجرایی شدن این سیستم در شرکت آب منطقه ای، آئین نامه و فرم پیشنهادات تدوین و در اختیار کارکنان قرار داده شده و هر پیشنهاد به محض ارائه، به کمیته اجرایی وصول شده و در صورت مصوب شدن، پاداش ویژه ای به پیشنهاد دهنده اختصاص و موارد مذکور برای اجرا به واحدهای مربوطه ابلاغ می شود.

هاشمی با اشاره به نحوه و میزان پیشنهادهاي ارائه شده در این سیستم گفت: نظام پیشنهادهاي مستقر شده در این مجموعه کاملا مکانیزه بوده و از طریق وب انجام می شود كه همکاران شهرستانها هم بدون نیاز به مراجعه می توانند پیشنهادهاي خود را ارسال کرده و روند اداری آن را نیز پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه پیشنهادهاي ارائه شده توسط کارکنان به دو نوع عادی و برجسته تقسیم شده اند افزود: پیشنهاداتي كه منافع قابل توجهي داشته باشند به عنوان پيشنهاد برجسته انتخاب مي شوند.

به گفته وی ، علاوه بر بهبود فعاليتهاي شركت در حوزه هاي مختلف بر اساس پيشنهادات عادي ارايه شده، ارزش صرفه جویی انجام شده در قبال اجرایی شدن پیشنهادات برجسته بيش از ۴۰ میلیارد ریال بوده که برخی از آنها به عنوان الگوی کشوری مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص دلایل موفقیت این مجموعه در استقرار سیستم مدیریت مشارکتی گفت: به طور حتم، در وهله نخست، حمایت مدیران ارشد شرکت دلیل اصلی موفقیت این سیستم است.

وی یادآور شد: دلیل دیگر موفقیت این امر، انجام مطالعات علمی و تدوین راهکارهای اصولی است چراکه سیستم مدیریت مشارکتی یک باره به وجود نیامده بلکه طی مطالعات گسترده در این شرکت مستقر شده است.

هاشمی اضافه کرد: پایه گذاری این سیستم در شرکت آب منطقه ای در دست طراحی و بر اساس الگو برداری از مجموعه های موفق اجرایی شده است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: استقرار "گروه های کیفی" (QCC) به عنوان يكي ديگر از ابزارهاي اجرای سیستم مدیریت مشارکتی همزمان با استقرار نظام بررسي و پذيرش پيشنهادها در این شرکت راه اندازی شده است. شركت آب منطقه ای آذربایجان شرقی جزو شرکت های دولتی پيشتاز در ایران است که با الگوبرداری از کشور مالزی نسبت به تدوين آيين نامه تشكيل گروه هاي كيفي اقدام نموده و چنین گروه هایی را راه اندازی کرده است.

مهندس هاشمی در تشریح کارکرد و وظایف این گروه ها اظهار داشت: گروه هاي كيفي با شناسايي مشكلات و حل آنها در حوزه كاري خود به طور مداوم بهبود سازماني را به مرحله عمل در مي آورند. همچنين حل برخي از مشكلات منجر به ارايه طرح بهبود در شركت گرديده كه بعد از تصويب نهايي در شوراي هماهنگ كننده ها و كميته فرمان، منابع لازم تامين و به اجرا گذاشته مي شود.

وي افزود تا كنون بيش از ۴۰ طرح بهبود توسط گروههاي كيفي در سطح شركت ارايه و اجرا شده است.

به گفته وی، این گروه ها ضمن اینکه نظرات خود را در قالب نظام پیشنهادها ارائه می کنند، در اصلاح فرایندهای کاری نیز کمک شایانی می کنند.

هاشمی ، در توضیح بیشتر گروه های کیفی این شرکت گفت: گروه های کیفی در هر حوزه سازمانی با حضور حدود ۳ الي۹ نفر از همکاران به صورت داوطلبانه تشکیل می شوند.

وی یادآور شد: تا کنون ۱۷ گروه کیفی با حضور ۱۲۰ نفر از کارکنان در این شرکت تشکیل شده و همه ساله بعد از ارزيابي عملكرد گروههاي كيفي از گروههاي برتر تقدير به عمل مي آيد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم در پایان با بیان اینکه توسعه سیستم مدیریت مشارکتی در اولویت سیاستهای این شرکت قرار دارد افزود: توسعه نظام پیشنهادها به مشاوران، پیمانکاران، دانشگاهیان و عموم خانواده همکاران در برنامه امسال این مجموعه قرار دارد.

به گفته وی، آب منطقه ای در نظر دارد با توسعه سیستم مکانیزه تحت وب، امکان ارائه پیشنهادها سازنده برای ارتقای بهره وری و نیز صرفه جویی در حوزه های مختلف را برای تمام کارشناسان و حتی عموم جامعه نیز فراهم سازد./س

برچسب ها: پیشتاز ، استقرار ، مشارکتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.