سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

مصرف كم میوه و سبزی عامل 19 درصد از سرطان‌های دستگاه گوارش است

کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد به مناسبت روز جهانی غذاگفت:مصرف كم میوه و سبزی عامل 19 درصد از سرطان‌های دستگاه گوارش است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز خوزستان،ناهید برخورداری گفت : با بیان این که  2.7 میلیون از مرگ و میرها در جهان به مصرف كم میوه و سبزی نسبت داده می‌شود متذکرشد: مصرف كم میوه و سبزی عامل 19 درصد از سرطان‌های دستگاه گوارش، 31 درصد از بیماری‌های ایسكمی ‌قلبی و 11 درصد از سكته‌های مغزی در جهان است. به عبارت دیگر؛ بیش از 80 درصد از بار بیماری‌هایی كه به مصرف كم میوه و سبزی نسبت داده می‌شود ناشی از بیماری‌های قلبی‌‌ عروقی و بقیه مربوط به سرطان است.

وی ضمن اشاره به 24 مهر روز جهانی غذا اظهارداشت: سوء تغذیه اعم از به‌صورت كم وزنی، لاغری و كوتاه قدی و كمبود ریزمغذی‌ها به‌ویژه آهن، كلسیم، روی، ویتامین‌های A ، D و B2 از مشکلات تغذیه‌ای مطرح درکشورمان به ‌شمار می‌رود.

برخورداری اختلال رشد جسمی‌ و تكامل مغزی، كاهش بهره هوشی، كاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، افزایش موارد ابتلا به بیماری‌ها و پوكی استخوان و كاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمی ‌افراد از عوارض كمبود ریزمغذی‌ها است که  توسعه اجتماعی و اقتصادی كشور را به مخاطره می‌اندازد. از سوی دیگر در دهه اخیر اگرچه استانداردهای زندگی بهبود یافته به‌طوری كه دسترسی به مواد غذایی و خدمات بهداشتی افزایش یافته است اما پیامدهای منفی از جمله الگوی غذایی نامناسب، كاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف دخانیات به افزایش شیوع بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های اسکلتی استخوانی منجر شده است.

 کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزدبا بیان این که شیوع چاقی در سال‌های اخیر در کشور افزایش قابل توجهی داشته است تصریح کرد: چاقی زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی‌‌‌عروقی، دیابت، افزایش فشارخون و سرطان‌هاست و 30 درصد علل ابتلا به سرطان‌ها مربوط به چاقی است.

وی با بیان این که  گرایش به طرف مصرف غذاهای آماده، سس‌های چرب، نوشابه‌های گازدار، پیتزاها با پنیرهای چرب و غیره به شدت رو به افزایش است خاطرنشان کرد:  همراهی این الگوی تغذیه با زندگی كم‌تحرك سن ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را نسبت به نسل‌های قبل كاهش داده است.

برخورداری اضافه کرد: از دیگر تغییرات نامطلوب در رژیم غذایی می‌توان به افزایش انرژی دریافتی از غذای مصرفی (افزایش مصرف مواد قندی و چربی‌ها ) و مصرف کم میوه و سبزی اشاره کرد.

   این کارشناس تغذیه در ادامه   اصلاح شیوه زندگی راهكاری اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و پیامدهای آن دانست و افزود: رعایت رژیم غذایی مناسب، اولین قدم مثبت در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

وی عنوان داشت: سازمان جهانی بهداشت، كشورها را برای طراحی مداخلات گسترده مبتنی بر جامعه در زمینه كاهش مصرف مواد قندی، چربی و روغن، افزایش فعالیت بدنی، مصرف بیشتر میوه و سبزی، كاهش نمك در غذاهای فرآوری شده و كاهش مصرف دخانیات برانگیخته است که رژیم غذایی مناسب، ورزش و كاهش مصرف دخانیات مهم‌ترین عواملی هستند كه باید به آنها توجه شود.    

افزایش بار بیماری‌ها چه به سبب بدخواری و نا ترازی و چه به سبب كمبود‌های تغذیه‌ای، هزینه‌های سرسام‌آوری را به دولت تحمیل می‌كند. این هزینه‌ها به صورت سال‌های عمر از دست رفته در نتیجه مرگ‌های زود هنگام و همچنین سال‌هایی كه با معلولیت می‌گذرند قابل محاسبه است. 

برخورداری یادآورشد: مدارك و شواهد علمی‌ نشان می‌دهند که با مصرف رژیم غذایی سالم‌تر، افزایش فعالیت جسمانی و نكشیدن سیگار می‌توان تا 80 درصد از مـــوارد بیماری‌های قلبی‌‌ عروقی، تا 90 درصد از موارد دیابت نوع دوم و از یك سوم سرطان‌ها پیشگیری كرد./س

 

برچسب ها: مصرف ، میوه ، گوارش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.