سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

غربت تنها بازمانده هنر اصیل اردبیل/ شمارش آخرین نواهای چکش مسگری

اگر زمانی طنین آهنگین چکش 60 مسگر در بازار زرگران اردبیل نوای شورانگیز زندگی اصیل را تداعی می کرد، امروز غربت سهم تنها بازمانده این هنر 200 ساله و رو به فراموشی است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / هنر مسگری از جمله هنرهایی است که قربانی زندگی مدرن و پر درد سر امروز شده و ظروف مسی جای خود را به ظروف تفلون و شیشه ای داده تا بشر امروز بیش از پیش از اصالت و سنتهای سرشار از معنای خود فاصله بگیرد.

به دلیل پرداختهای جز در کتب تاریخی منشا درست هنر مسگری در اردبیل مشخص نبوده و تلاشها و بررسیهای منابع کتبی و شفاهی، قدمت این هنر را به 200 سال قبل به عقب برد.

ظروف مسی در کاربریهای مختلف از جمله کاسه، بشقاب، لیوان، پارچ آب، آفتابه، مجمعی، سینی و حتی دیگهای غذا علاوه بر نگین سفره خانواده های ایرانی و اردبیلی، عاملی برای سلامت جسمی مصرف کننده بوده و باکتری زدایی و خون سازی تنها بخشی از ویژگیهای این ظروف است که جای خود را به ظروف سرطان زای امروزی داده است.

کانون ساخت ظروف مسی در اردبیل راسته مسگران فعلی در بازار قیصریه است که گشت و گذاری در آن خاموش شدن نوای چکش شاغلان این حرفه را به وضوح عیان می سازد./س

برچسب ها: اردبیل ، نواهای ، چکش ، مسگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.