سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

شيوع تب برفكي در مشهد تائید شد/ نقل و انتقال دام بدون مجوز، ممنوع

با توجه به بروز چند كانون بيماری تب برفكی در منطقه تپه سلام مشهد و احتمال شيوع ويروس تب برفكي، اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي، نسبت به شيوع اين بيماري دامي بين دام‌هاي دیگر مناطق استان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد روابط عمومي اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي، با صدور اطلاعيه‌اي از دامداران استان خواست تا ضمن رعايت قوانين و دستورالعمل‌هاي دامپزشكي، سرمايه دامي خود را در مقابل اين بيماري خطرناك و واگير دامي مصون نمايند.

در اين اطلاعيه آمده است: لازم است، دامداران تا اطلاع ثانوي، از تردد و خريد و فروش دام در ميادين دام، بویژه بازار دام و مناطق نزدیک به تپه سلام خودداري نموده و در صورت خريداري دام و قبل از ورود دام‌هاي خريداري شده به واحد دامپروري، نسبت به نگهداري دام‌هاي خريداري شده در شرايط قرنطينه و نيز مايه‌كوبي آنها عليه تب‌برفكي اقدام و پس از سپري شدن حداقل دو هفته و مشاهده نشدن هرگونه علائم باليني مظنون به تب‌برفكي دام‌هاي جديد را به گله وارد نمايند.

در قسمت ديگري از اطلاعيه، نقل و انتقال  بدون اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی هر نوع دام «اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر» در داخل و خارج از استان تا اطلاع ثانوي اكيداً ممنوع اعلام گرديده است و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

روابط عمومي دامپزشكي استان همچنين از دامداران خواسته است تا از رفت و آمدهاي غيرضروري افراد در واحد دامپروري «بويژه افرادي كه به هر نحو، با دام و فرآورده‌هاي دامي در تماس مي‌باشند» ممانعت نموده و در صورت وجود گاوهاي غيرواكسينه و حساس در مقابل بيماري تب‌برفكي، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبكه دامپزشكي شهرستان رسانده، تا نسبت به مايه‌كوبي ضربتي

دام‌هاي حساس بر عليه تب‌برفكي اقدام گردد. اين روابط عمومي، مرگ و مير و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهاني اشتهاي دام به سبب ايجاد تاول هاي دهاني و عدم تمايل دام به خوردن خوراك، وقوع لنگش، كاهش توليد شير و يا قطع ناگهاني آن و سقط جنين در دا‌ها را از جمله علايم بيماري تب برفكي ياد كرده و خاطرنشان ساخته است: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم باليني مخاطي واگيردار در گله يا ساير نشاني هاي اعلام شده فوق مراتب را در اسرع ‌وقت به اطلاع نزديك‌ترين شبكه دامپزشكي برسانند./س 

برچسب ها: تب ، برفکی ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.