سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی «بورس پسماند» در تهران

معاون مالی و اداری شهرداری تهران در جریان برگزاری نشست علمی – تخصصی بازیافت و کارآفرینی، به ایجاد بورس پسماند به منظور بهبود روند ایجاد فضای مدیریت پسماند و رشد سرمایه گذاری تاکید کرد.

  به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از شهرداري تهران ،دکتر حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران با حضور در جمع استادان ، پژوهشگران و دانشجویان رشته مدیریت شهری و بازیافت ،در نشست تخصصی بازیافت و کارآفرینی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی و بهره گیری از ظرفیت ها و راهکارهای توسعه بازیافت و کارآفرینی گفت: سرمایه گذاری در بازیافت می تواند زمینه ای برای پیشگیری از بحران های چندگانه جهان امروز اعم از بحران غذا،  بحران سوخت و انرژی، بحران اقتصادی و همچنین بحران زیست محیطی را فراهم می آورد.
پورزرندی با اشاره به اقتصاد سبز بعنوان یک مدل اقتصادی که بر پایه توسعه پایدار بنا شده است گفت ک این مدل می تواند علاوه بر کاهش خطرات زیست محیطی در ایجاد عدالت اجتماعی موثر افتد.
وی تولید پاک، انرژی پاک، مدیریت در کاهش تقاضا، کاهش انتشارآلودگی، کاهش زباله  و استفاده از سوخت زیستی و غیر فسیلی را ازراهکارهای رشد  در اقتصاد سبز دانست و اضافه کرد:  شهرداریها و مدیریت شهری با توجه به نوع نگرش حاکم بر آن ها می توانند هم در ر شد و هم در تخریب محیط زیست موثر باشند. چرا که مدیریت شهری نقش به سزایی در حمل و نقل، ساخت و ساز و همچنین مدیریت مواد زائد و پسماند دارند که بالطبع این موضوعات قادرند بر اقتصاد سبز تاثیر لازم را داشته باشند.به همین دلیل امروزه توسعه اقتصاد محلی و اقتصاد سبز با محوریت شهرها جایگاه ویژه ای در برنامه ریزی های اقتصادی و توسعه ای دارد.
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشورکه مقرر داشته تا پایان سال 1392 نباید در شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر جمعیت ، بیش از ده درصد از پسماندها دفن گردد ، وضعیت کنونی را که تنها بیست درصد بازیافت در آن صورت می گیرد را قابل توجیه ندانست و ضرورت تجدید نظر در خصوص آن را یادآور شد.
معاون مالی و اداری شهرداری تهران، نوسانات بازار بازیافت مواد و بالاتر بودن درجه ریسک آن را نسبت به سایر بازارها از دلایل عدم اقبال به سرمایه گذاری در این خصوص عنوان کرد و دستیابی به بازار سرمایه و پول را عامل کلیدی برای رشد و شکوفایی صنعت بازیافت دانست.وی ضمن ارائه پیشنهاد راه اندازی « بورس پسماند» با اخذ مجوز سازمان بورس ،خاطر نشان کرد که ایجاد این نهاد اقتصادی عاملی در جهت بهبود روند  ایجاد فضای مدیریت پسماند و رشد سرمایه گذاری است چرا که قیمت دار نمودن پسماند عاملی مهم در جهت جمع آوری، حمل، بازیافت و یا دفن بهتر آن است.
پورزرندی افزود: هم اینک شهرداری تهران مطالعاتی را در زمینه راه اندازی بورس پسماند در دست قدام دارد و رایزنی هایی را با سازمان بورس جهت همکاری در راه اندازی بورس پسماند انجام داه است./ف
برچسب ها: بورس ، پسمان ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.