سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذخیره سازی کالا به اندازه کافی /پرداخت 13.8 میلیارد دلار ارز مرجع

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: کالا به اندازه کافی ذخیره سازی شده و در کنار ذخایر استراتژیک، ذخایر احتیاطی نیز تامین شده است،

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جواد تقوی امروز در نشست خبری با بیان این مطلب تصریح کرد: کالا به اندازه کافی در بازار است و دلیل گرانی‌ها کاهش عرضه و یا نبود کالا نیست، در عین حال تمام تلاش دولت این است که هیچگونه کمبود کالایی وجود نداشته باشد.


وی اظهار داشت: مشکل این است که برخی محتکران، عرضه کالا را قطره چکانی کرده‌اند و یا به احتکار پرداخته‌اند. البته ما به فرصت طلبان اجازه سوءاستفاده از بازار را نمی‌دهیم و تیمی برای اثربخشی بازرسی تشکیل شده است تا بتوان اجرای احکام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم.


 تقوی با اشاره به راه اندازی اتاق مبادلات ارزی گفت: کالاهایی که با ارز مرجع وارد کشور می‌شوند به راحتی می‌توان در مورد قیمتگذاری آنها وارد عمل شد اما در مورد اتاق مبادلات ارزی، موضوع به شیوه دیگری است.


 وی اظهار داشت: قرار بر این بود که پورتالی از سوی بانک مرکزی راه اندازی شود که بر اساس  آن، به صورت روزانه امکان رصد وجود داشته باشد که به چه کالاهایی و واردکنندگانی ارز تعلق گرفته اما این پورتال تاکنون راه اندازی نشده است.


 رییس سازمان حمایت تصریح کرد:از ابتدای دی ماه تا پایان شهریورماه 13.8 میلیارد دلار ارز مرجع پرداخت شده است.


 تقوی درخصوص افزایش قیمت روغن نباتی گفت: بالای 90 درصد از وابستگی ما در تامین روغن خام به خارج کشور است و همین امر نوسانات قیمتی را رقم زده است، که بخشی از آن به نوسانات نرخ دلار و بخشی دیگر به نوسانات قیمتی روغن خام در بازارهای جهانی برمی گردد. وی اظهار داشت: البته نرخ کالاهای بسته بندی روغن نباتی نیز افزایش داشته است که این امر منجر به افزایش قیمت شده است.


وی تصریح کرد: اگر سازمان حمایت با افزایش قیمت های منطقی موافقت نکند، کارخانجات تعطیل شده و نیروها بیکار می‌شوند، ضمن اینکه عرضه کالا نیز کاهش خواهد یافت و همین امر سبب خواهد شد تا کمبود عرضه منجر به گرانی شود.


 تقوی افزود:در این میان برخی انتقاداتی در مورد پرونده‌های تخلف در بازار مطرح شده  که مراحل رسیدگی و صدور حکم زمانبر است.


 وی اظهار داشت: البته در این میان حکمی که برای گرانفروشان صادر می‌شود دو جنبه دارد، جنبه اول پرداخت جریمه از سوی متخلف به دولت است و جنبه دوم نیز پرداخت خسارت و باز گرداندن مبالغی است که از شاکی پرونده اضافه گرفته شده است.


رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: هم اکنون به جرات می‌توان گفت که تمام قوا سرگرم تلطیف فضای اقتصادی کشور هستند و با احتکار و عدم عرضه به موقع کالا برخورد می کنیم./عب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.