سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

ابداع روش استخراج اسانس بدون استفاده ازحرارت در دانشگاه کاشان

عضو هیات علمی پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان، روش استخراج ترکیبات فرار اسانسی گیاه بدون استفاده از حرارت را ابداع کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان مریم اخباری اظهارداشت: هدف از اجرای این روش استخراج ترکیبات فرار از گیاه بدون استفاده از منابع حرارتی به منظور دست یابی به ترکیب درصد جدید و جلوگیری از تخریب مولکول ها در اسانس گیاهان است.

وی افزود: در روش ابداعی که برای نخستین در دنیا گزارش می شود، اسانس گیاه با استفاده از بخار ایجاد شده در دمای محیط بدون استفاده از حرارت و بدون تماس زیاد گیاه با رطوبت از بافت گیاه استخراج و در دمای کمتر از پنج درجه سانتیگراد سرد می شود.

وی اظهار داشت: در نمونه اسانس چهار گیاه که با این روش بدست آمده، ضمن حفظ شکل ظاهری بافت گیاه و آسیب نرسیدن به مولکولها، کیفیت اسانس نسبت به روش معمولی استخراج از طریق تقطیر با بخار داغ آب متفاوت بوده است.

اخباری خاطر نشان کرد: نتایج این تحقیق می تواند برای دستیابی به اسانس هایی با کیفیت مطلوب در صنایع مرتبط بکار برده شود.

اسانس های گیاهی با عنوان علمی Essential oils یکی از محصولات ارزشمند استخراج شده از گیاهان است که مورد استفاده فراوانی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و به خصوص عطرسازی دارند.

همچنین از این محصولات در تهیه انواع عرق های گیاهان استفاده می شود و روش معمول استخراج این اسانس ها استفاده از آب یا بخار با دمای 100 درجه سانتیگراد و بیشتر توسط دستگاه کلونجر است که سبب می شود ترکیبات روغنی فرار گیاه از طریق تقطیر با بخار آب خارج شوند.

این در حالی است که ترکیبات اسانسی بسیار به رطوبت و حرارت حساس بوده و استفاده همزمان از این دو عامل موجب تخریب و تغییر شکل برخی مولکول ها شده و به کیفیت اسانس نیز آسیب می رساند.

تا کنون در دنیا روشی که بتوان این گونه تقطیر را بدون رطوبت بالا و در دمای زیر 50 درجه سانتیگراد انجام داد گزارش نشده است/ع.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.